Fodpaneler fuge? mærkater?

Hej alle..

Skal til og montere nye fodpaneler, og er lidt i tvivl omkring efterbehandling af skruehuller da jeg har hørt 2 forskellige ting..

Den ene er den traditionelle med og fuge hullerne og male panelerne bagefter..

Den anden er simpelthen og sætte hvide mærkater over skruehullerne (efter sigende skulle det ikke kunne ses)

Hvad gør man?

Det skal lige siges at panelerne er hvide i forvejen..
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det du skal gøre er at montere panelerne med skruer med ca. 40 cm mellemrum eller kortere
skruerne skal kun i så de flugter med overfladen ,du skal så købe nogle hvide plastik dækpropper
og sætte på, derved har du mulighed for at afmontere panelerne ved senere maling eller tapesering
og selv om de kan ses så lægger man ikke mærke til dem bare de har ens afstand hele vejen rundt
hvis du bruger 8mm skruer i en passende længde har de også styrke nok til at trække et panel til
væg hvis det har slået sig lidt, hvis du sætte en fod på først til at hjælpe og styre det på plads

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Mange tak for svaret.. Ved du hvor man kan købe de dækpropper?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har fundet dem, og med samme farvekode.. Tak for hjælpen..
det var så lidt
god fornøjelse

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hvis de er købt færdig malede har de formentlig kode 9010..
Jeg ville da ikke sætte mærkater over. Hvad er chancen lige for at du skal havde de paneler af igen??? For at male dem? Sikke dog et arbejde, at skrue dem af for at male dem, skrue dem på igen osv.
Ville da bare lukke hullerne med noget acrylspartelmasse og så pletmale med den farve de er, formentlig ral 9010 hvis de er købt malet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
tjae Jacko nu kender jeg intil flere der får malet eller tapeseret væggene med 5-10 års mellemrum
og så er det sgu rart lige at kan pille dem af
så er man fri for at afdække eller rende med våd klud hele tiden
og det er meget nemere at afskære tapet en lidt skæv kant skjuler panelerne igen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja det er ral kode 9010 - har fundet dækpropper med tilsvarende ral kode, og de koster ingenting..

Jeg vil gerne ha det visuelt bedste resultat - er det med fuge eller med mærker? Men vil man ikke kunne se de pletlakeringer man laver?

Mærkaterne er i hvert fald så små at de ikke vil kunne ses meget..
Skrevet af Høvlebænk på 24 maj 2010 22:12
tjae Jacko nu kender jeg intil flere der får malet eller tapeseret væggene med 5-10 års mellemrum
og så er det sgu rart lige at kan pille dem af
så er man fri for at afdække eller rende med våd klud hele tiden
og det er meget nemere at afskære tapet en lidt skæv kant skjuler panelerne igen

Tja... Høvle, så kan man jo spørge sig selv, hvad der tager længst tid.
At skrue alle fodpaneler af, for at skrue dem på igen senere. Eller at lægge et stykke pap ud (jeg ville nu dække af selvom der ikke var fodpaneler på), samt at tørre fodpanelerne af for lim. Hvis det er nye fodpaneler der er sat op,- som tilfældet er her vil de jo være sat lige op. Så kan du jo skære en lige kant i mønstret tapet alligevel, som er det jeg går ud fra du taler om, når du skriver det på den måde. Uanset hvad, hvis man kan finde ud af at lave tapet og maler arbejde vil det overhovedet ikke være noget problem at der er fodpaneler på.

Til trådstarter: Min mening er da helt klart at visuelt vil det, da helt klart se bedste ud der ikke sidder små klistermærker rundt for hver 2 meter. Jeg har i hvert fald aldrig kunne se det kønne i hverken klistermærker eller plastic dutter man sidder over skruehuller... Ud over det, har de en tendens til at ryge af. Dutterne mangler i hvert fald tit en enkelt hist og pist. Men der er jo nogen der synes den slags er kønt. Fred være med det. Man kan jo spørge sig selv hvor længe klistermærker holder, hvis man ellers af og til tørre fodpaneler af. Samt hvor meget sollys afbleger/gulnet klistermærker i forhold til resten af fodpanelet
Hvis du pletter med en ral 9010 og fodpanelerne også er den farve burde det ikke kunne ses. Men du skal selvfølgelig ikke vente et 1 år med at gøre det hvis det er...
Og nej, du skal ikke bruge fuge til at lukke de skruehuller med. Brug en træværks spartel. Acryl eller urethan f.eks.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg går ind for fodpaneler der kan skrues af. skal man lægge et antenne kabel pænt skruer man panelet af og fræser en rille i det til kablet. det er så let. Dog de færreste kunder der vil have man bruger tid på at lave ting pæne. de er fjollede er de.

Jacob
Hvis jeg skal spartle dem skal jeg så bruge sådan noget her?

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Bostik-Acrylspartel-Hurtig_38736

Har prøvet det såkaldte plastiktræ fra polyfilla, og det synes jeg ikke er til og arbejde med..
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også