Sengeramme???

Hejsa LDS-folk.

Jeg har en idé om, at jeg rigtigt gerne vil bygge en sengeramme. Det skal lige siges, at jeg er fuldstændigt uden erfaring med arbejde med træ

Jeg tænker mig, at den skal være helt simpel og minimalistisk - og rimeligt meget bare en ramme af noget forholdsvist massivt træ og passende til en madras på 140x200. Den behøver ikke at være særligt høj - jeg kunne godt forstille mig en sådan lidt japansk - agtig lav sengeramme...

Jeg er godt klar over, at det ikke er meget information jeg kan komme med, men det er stadig i overvejelsesfasen.
Så hvis nogen kender til en tegning/model på noget, der kunne minde om dette eller har et godt råd så sig endelig til???

Mvh Lise
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Lise nu siger du at du ingen erfaring har med træ
så har du vel heller ingen værktøj overhovedet

så hvis du ikke insistere på at lave den selv kan det hurtigt gå hen at blive billigere at købe den
men selv følgelig har du så værktøjet til andre projekter

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Mon ikke du selv skulle starte op med en skitse, så kan vi andre bedre få en ide om hvad det er for en ramme du vil lave.

Respekt for at du går igang med projektet! Skønt at se kvinderne også vil med på LDS vognen....

Husk nu at lave sengerammen solid nok... Du skulle jo gerne kunne binde ham fast, så du ikke bliver forstyret i andre LDS projekter senere :-)

MVH Njord
Hehe, en skitse er nok en god idet - indtil videre har jeg den kun i hovedet, hvor jeg rimelig meget bare forestiller mig, at rammen skal udgøre 4 stk. massivt træ der er sat sammen...bum bum, det skal vidts lige tænkes igennem ... Mht til værktøj, så er min plan at bygge den på Huset i Århus, hvor der er et træværksted med masser af værktøjer :-)
jamen så har du jo ingen problemer hverken med værktøj eller hjælp til opgaven

så velkommen ombord på træets hovedlandevej

nu kan du jo lave en simpel ramme uden om madrasen der ligger på gulvet men det er jo nok
lige simpelt nok selv for dig :--))

skal det være en sådan en japansk futonseng eller en lav kasseseng

frem med alle dine ønsker ellers er det svært at hjælpe

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det lyder som en rigtig god ide at smutte på Huset for at lave den. Dels pga maskiner, men også folk der kan og give en hånd med og lige komme med et godt råd....

Er den samling du tænker på sådan bjælkehus agtig? Eller skal de bare støde sammen i hjørnerne?
Hvis det er der sidste kan du jo lave det ret simpelt og lade enderne være savet lige og samle med beslag indvendigt. Vinkelbeslag hvis det skal være billigt.. og sengebeslag hvis det skal være nemt at kunne adskille og samle igen.

Du kan også skrue det sammen. med synlige eller skjulte skruer hvis du hellere vil det.

På materiale siden afhænger der jo meget af hvad du går efter... skal det være lidt råt, så kan du jo anvende afbarkede stammer.....
Lidt mere "pænt" så er der muligheder i diverse "spærtræ" der fåes høvlede med runde hjørner i bredder på typisk 45mm og i mange forskellige højder som fx 195mm eller 245mm eller 295 mm Eller de små billige 45x95mm.. her skal du bar se dig rigtig godt for for de er ofte ret runde og skæve...

Man kigger rethed ved at se planken fra den ene ende og kigge ned langs den og se om den vrider og kaster sig.. gør den det, så find en anden....

Indvendigt kan du skrue en lægte fast der kan bære din boksmadras. Har du en "gammeldags madras må du enten finde en sengebund eller lave en. Det kan laves i en kraftig spånplade der bores en del huller i.

Beslagene til at tøjre "HAM" i kan du købe hos en marine shop eller i byuggemarkedet :-)

Rigtig god fornøjelse.... Med "begge" projekterne :-) Njord

MVH Njord
Annonce
Uh, der bliver svaret hurtigt her i gør-det-selv verdenen Det er nemlig lige præcis en lav kasseseng jeg tænker på, hvor rammen står direkte på gulvet uden ben...
Og enderne skal bare samles på den mest simple måde. Mht til træ ved jeg ikke helt endnu, det skal nemlig også være noget jeg har råd til på en SU Men Tak for de gode råd til jer begge, nu har jeg ihvertfald noget at arbejde lidt videre med...
Skal det være billigst og nemt kan du sikkert sortere lidt i reglarne i byggemarkedet, eller bedre hos tømmerhandlen. Du må så leve med at siderne kommer til at bestå af mere end en i højden. Det er ikke noget problem, men looket bliver jo lidt anderledes.

Overvej om ikke dein seng bør lettes lidt fra gulvet for at få luftcirkulation! Man sveder en masse væske i løbet af natten og en del vil sikkert trække ned gennem madrassen.....

Men din kasse konstruktion får du desuden lidt opbevaringsplads.... Når altså du orker at løfte madrassen op for at komme dertil!
Men vinter / sommer tøj kan måske finde plads i nogle kasser eller dragtposer :-)

MVH Njord
Jeg tænkte lidt på at lave rammen af spærtræ 45x195mm. save enderne i smig, lime rammen sammen, for at bore huller til dyvler mens den stadig er våd og så banke dyvler i udvendigt fra, f.eks. 3 steder fra hver side i hvert hjørne så der ender med at sidde 6 dyvler i hvert hjørne.
en anden mulighed er at lave tap eller fingersamlinger i hjørnerne. det er stærkere.

her efter kan man sætte indvendige forstærkninger på så den dels kan bære madrassen og man får lavet nogle trekanter så sengen ikke bliver ledløs.

Jacob
hej Lise så fandt jeg nok lige hvad du søger
dette link er til en form for kasseseng hvor siderne er hævet lidt........men så kan du jo lave et par skuffer senere
hende der har lavet den her er også første møbel for hende ......selv om den er lidt høj kan du bare ændre
gavl højde så den passer dig

foroven på blogen er der links til de næste step i prosessen , der er dog et par af blogsne der om handler noget andet
men så klikker du bare videre ....... blog nr. 9 er faktisk den sidste om sengebygningen
men der er en mere om indflytnigen og der kommer flere men de er om de sidevingeborde hun vil have

her er linket
http://lumberjocks.com/tyskkvinna/blog/15384

god fornøjelse med læsning og bygning
glæder os til at se billeder af dit project

hvis du har spørgsmål fyre du bare løs
så er jeg sikker på vi kan forvirre dig endnu mere

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Den tegning er et ret godt udgangspunkt, tror jeg. Tak for det. Har også lige fundet den her: http://www.bosch-do-it.dk/gor-det-s...osch.shtml som jeg tænker kunne være meget god, bare heltst uden sidebordene. og i forhold til mål, kan man vil selv lige efterregne lidt...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis