Stelnummer til hjemmebygget cykel, samt lakering

Hej med jer alle.

Så er mit cykel projekt endeligt ved at nærme sig enden....
Jeg har bygget en liggecykel, det er en low racer model med affjedring i bag.
Baghjulet er et 700C hjul og forhjulet er et 406 hjul (20") Stel og bagsvinger er opbygget i stålrør. Sæde er et indkøbt sæde fra Optima.
Jeg mangler endnu lidt med at få monteret bremsere og gear samt et par kædehjul.

Men den ligner da efterhånden et rullende projhekt.. Og er da også prøvekørt!

Men inden jeg skal have den malet skal jeg jo gerne have hugget et stelnummer i krakboksen. Jeg vil jo have mulighed for at få den retur hvis den stjæles, eller en erstatning af forsikringen. Men hvem styrer det med stelnumre? Er det det lokale politikontor der kan uddele et nummer? Eller?

Hvad med forsikringen? En cykel som denne er jo lidt speciel... men udstyret med rimelig lækre fitttings.. Så hvordan værdisætter man en special cykel? Skal det aftales med forsikringe, eller rmåske dokumenteres med billeder eller?

Slutteligt skal jeg jo også have den malet.. og her er der ca tre muligheder...
Hjemmemalet, med dåse eller pensel!
Pulverlakeret!
sprøjtelakeret proffesionelt!

Jeg foretrækker nok en af de to sidste... Men hvad er at foretrække?
Og har I nogen ide om hvad det koster??

På forhånd tak for jeres goderåd og kommentarer! :-) Njord

MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
først og fremmest skal du kunne bevise at den har det udstyr -------gøres med kviteringer + billeder
din arbejdsløn på udvikling og fremstilling er straks sværere men kan gøres hvis du har skrevet
ned på datoer hvor mange minuter du har brugt de enkelte dage og på hvad (tegning, beregning, bestillining,bygning, osv.)

med hensyn til stel nr. tror jeg egentlig bare det skal være unikt (selv bestemme)men om det skal have en bestemt antal karaktere er vel et spørgsmål ........prøv at slå på tråden til kildemose det kan da være at der sidder en klogeåge
som gider at hjælpe dig

med hensyn til maling ville jeg selv vælge en sprøjtelakering men kuns fordi jeg selv har kompressor der er stor nok

en pulverlakering aner jeg ikke noget om

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Takker for svaret.

Jeg glemte måske at sige, der jo nok skal spartles lidt hist og pist.....
Og det kommer måske til at udelukke muligheden for at pulverlakere.. Der er vist noget med at man i så fald skal anvende en speciel type spartel, og at denne kun skaulle kunne fåes som en træk spartel. Og denne påføres i stor tykkelse.

Har du nogen ide om hbilken maling der er lettest at anvende.. Jeg har da også en kompressor.... Og en HN sprøjte, så måske kulle der forsøges lidt.....

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
med hensyn til værdifastsættelse der må vel være andre med samme udstyr der er solgt commicielt hvad er deres pris

hvis du sprøjtelakere
så brug en spartelmasse som bruges til biler
der udover ville jeg nok bruge en filler som grunder da man kan slibe på den så det bliver helt glat
og tilsidst en autolak i den farve du ønsker

både grunder og farve skal være fra samme firma
min autolakere siger det har noget at gøre med at de arbejder bedst sammen

husk nu åndedrætsværn

men er det muligt at se både før og efterbilleder

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er politiet som skal give dig et stelnummer.

Du skal huske kvitteringer på alle dele du har brugt til cyklen.

Hvis du har anvendt dele fra gamle cykler skal du også have kvitteringer for dem!!
Hvis du for eksempel har brugt krankbox fra en gammel cykel må du under ingen omstændigheder fjerne fjerne eventuelt stelnummer fra den.

Har selv prøvet at få lavet stelnummer i en hjemmebygget liggecykel for et par år siden og det var ikke nogen behagelig oplevelse! I cyklen indgik dele fra en af familiens gamle udtjente cykler samt en storskraldscykel jeg havde fået lov til at tage.

Jeg gik fra politistationen uden stelnummer og en følelse af at være kriminel af værste cykeltyvsslags.

/NJa
Så må jeg også hellere komme med et par billeder.... der mangler dog en del endnu... styret er også kun til midlertidige testkørser....

Der er lavet affjedring på bagsvingeren... Og da der så blev for lidt plads til kæden må der jo skæres ud.. her skal der lige svejses en plade på....

Så nok at se til endnu...

Spurgte på stelnummeret hos det lokale politi og fik en fint svar med proceduren. Så står du i samme sithuation. Så send en mail til det lokale politi om hvordan det skal ske... Så er de nok klar med hjælp :-)

MVH Njord
hej der hva med billeder af projektet og evt. en prisliste på tingene, overvejer selv at lave en
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også