Sæbekassebil: Vinkelgear?

Hej En kammerat og jeg er igang med at bygge en sæbekassebil med motor, til formålet er planen at bruge en gammel motor fra en rotorplæneklipper. Planen er at bruge gear og tandhjul fra en cykel, vi har dog et par problemer/spørgsmål vi godt kunne bruge et par gode råd til.

1.For at bruge kædetræk, er det nødvendigt at få vinklet trækket fra motoren, men et vinkelgear koster som regel en del og det er udelukkende et hobby projekt der ikke skal koste for meget, så vi tænkte at der måtte være en anden mulighed?

2. Vores originalplan var at bygge i solidt træ, da ingen af os kan svejse. Men blev lidt i tvivl om dette var en fornuftig ide?

3. Vi ville gerne kunne starte og stoppe uden at slukke motoren, så en form for kobling kunne være smart. Vi diskuterede en metode med at placere motoren på et hængsel med fjeder/elastik som var forbundet til en speeder, således at når man trådte på speederen blev motoren "trukket" på plads. Men vi løb hurtig ind i en række problemer med at have et kørende tandhjul blive mast ind i et stillestående...

Tager glædeligt imod gode råd og ideer!

Mvh. Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en cykekkæde vil aldrig holde til den belastning i får
brug istedet remtræk , så er i også over problemet med vinkelgear
tænk på prinsippet fra mange havetraktore , en remskive på motor og en på akslen , remmen kan klare at drejes 90 grader , så skal der så lige et strammerhjul på der sider på en lille arm , der strammes når i køre og løsnes når i stopper
i bliver også nød til at lave en slags friløb i hjulene , ellers kan i ikke dreje hvis begge hjul trækker frem
Prøv hellere at få fat i en Cylinderplæneklipper, så har i også en kobling .
hej jeg er kun ti år men jeg vil gerne bygge en sæbekasebil på en nem måde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis