36 volt 5 amp trafo

Hvor finder jeg en trafo på 36 vold og 5 amp.

Skal varme en tynd tråd op og det skulle passe med sådan en.

Jeg tænke på og der sidder sådan noget inde i en pc skærm eller et anden sted man kan komme billig til ??
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke komme på noget apparat der bruger den spænding internt, i hvert fald ikke ved så stor strøm.
Ved 180 VA skal du kigge på ringkernetransformatorer, almindelige EI-typer bliver for store, klodsede og sikkert også dyre.
180 VA er desværre ikke en standardstørrelse, du skal op i næste nummer, som er 225 VA.
Jeg kiggede hurtigt forbi hos Brinck, de har en 2x18 V, 6,25 A type til omkring 350,- kr, men du kan sikkert finde en andre steder.
Husk sikring, både på primær- og sekundærsiden.

MvH,

Bent.
Der kunne måske sidde en i en gammel, ret stor forstærker. Trafoer heri er ofte noget med 2 x 40V eller der i nabolaget.
Men hvis den kun skal levere effekt til opvarmning af en tråd, er spænding og strøm vel lidt () underordnet, blot den kan levere effekten. (36V x 5A = 180 W)
En stor halogentrafo skulle vel kunne klare sagen.
Så bliver regnestykket jo (180W : 12V = 15A)

Bare for at komme spidsfindige kommentarer i forkøbet, så går jeg ud fra, at tråden, der skal opvarmes, ikke er opviklet i spiral, og altså udgør en ren ohmsk belastning.

Lübcke har lavet en del i den størrelse. Folk kasserer ofte den slags, fordi de får opsat nye "moderne" elektroniske trafoer.
Kig f.eks. efter nogle af disse typer:

http://www.greenline.dk/asp/itemvie...y=&NoCache

Eller brug en god stor akkulader.
Vile, det er noget vrøvl, medmindre du mener at Urup skal eksperimentere med forskellige trådtykkelser indtil det passer.
Man må vel gå ud fra at trådlængde og tykkelse er givet, og dermed også modstanden og dermed igen den passende spænding som kan føre til afgivelse af den ønskede effekt.

Bent.

Skrevet af Bent Andersen på 21 maj 2010 15:07
Vile, det er noget vrøvl, medmindre du mener at Urup skal eksperimentere med forskellige trådtykkelser indtil det passer.
Man må vel gå ud fra at trådlængde og tykkelse er givet, og dermed også modstanden og dermed igen den passende spænding som kan føre til afgivelse af den ønskede effekt.

Bent.



Ja, Bent, Det er rigtigt at det er noget vrøvl, hvis man tager Urups metaltråd som givet. Hvis man gør det, kan første del af mit svar måske hjælpe. Men når jeg kigger på sådan et problem, kan jeg godt lide _også_ at tage et rent stykke papir, - vende bøtten på hovedet- og spørge: Hvilken effekt vil vi opnå, - hvad har vi - og hvad mangler vi. Det ser ud som om det går ud på noget skæren skumgummi eller styropor. Her kræves så en vis varme/effekt afsat i en metaltråd. Det er det vi gerne vil opnå. Vi har en stump metaltråd. Vi mangler en passende strømforsyning. I min verden er det nemmere og billigere at finde 25 cm metaltråd med passende egenskaber, end at finde en meget speciel transformator. Den stump tråd Urup har besidder altså den egenskab, at den har en modstand på 7,2 ohm. Men lur mig, om ikke virkningen bliver den samme, hvis vi får 12V til at jage 15A gennem en tråd med modstanden 0,8 ohm. Sæt nu Urup lige har en stor gammel solid lader, der står og samler støv. Så behøver han bare finde en stump tråd på 0,8 ohm, og problemet er klaret nemt og billigt. En passende tråd kan vel findes ved at regne på materialers specifikke modstand,trådens tværsnitsareal og længde. Hvad ligger der i skuffen, hvad har isenkræmmeren på lager, osv. Det skulle nok være muligt at finde noget. Tag f.eks. en gemen jerntråd, - blomsteropbindingstråd? - med en diameter på 0,5mm. Her får vi regnestykket: Idet den specifikke modstand for jern er 0,8 Trådlængde = (ønsket modstand) x (tværsnitsareal imm) / (materialets specifikke modstand opgivet i tilsvarende enheder) = 0,8 ohm x (0,25 x0,25 x pi) / 0,8 Hov, vi forkorter lige brøken, og får i dette tilfælde en trådlængde på knap 20 cm. Men det var jo også en tynd tråd. Eller måske har Urup den der gamle elektrodesvejser stående, som han næsten har glemt, fordi han nu foretrækker sin Mig-svejser. Sådan en lille svejser kan måske bruges direkte på den gamle tråd. Fat et voltmeter og mål på de forskellige udtag. Har den trinløs regulering, så meget bedre. Evt. stil den om til 400V, men fød den med 230 V. Der er mange muligheder. Historisk set har man jo masser af tilfælde, hvor "man" bare overtager det vante, og herefter slås med at tilpasse det til virkeligheden. Urup, ideen med PC-strømforsyningen er måske slet ikke så umulig. Hvis du kender en radioamatør, så bed ham om at bladre de 2-3 sidste årgange af OZ (Tidsskrift fra Experimenterende Danske Radioamatører) igennem. Jeg mener her at have set en god beskrivelse af ombygning af PC-Power supply til anden spænding. Og så er der den allersidste mulighed: Søg på "fremstilling af transformere". Vælg en passende virksomhed, og få dem til at fremstille en skræddersyet trafo. Men det er jo noget kedeligt noget. Det her er jo en "Lav-det-selv"- side. Og her behøver vi ikke tænke som ingeniører ude i industrien.
Nå, der røg en del linieskift ud.
Læg selv et passende antal ind. Og alle udregninger skal kun tages som et eksempel. Med forbehold for regnefejl. Det er jo princippet det drejer sig om. Men man skal jo veje sine ord på en guldvægt herinde.
Annonce
Skrevet af vile på 22 maj 2010 12:20
Nå, der røg en del linieskift ud.
Læg selv et passende antal ind. Og alle udregninger skal kun tages som et eksempel. Med forbehold for regnefejl. Det er jo princippet det drejer sig om. Men man skal jo veje sine ord på en guldvægt herinde.


Hej

Det er 0,4 mm rustfri tråd ca 1,5 meter lang og det kan der ikke laves om på...det er til bi tavler
Jamen det er da udmærket.
Bier og blomster på den måde har jeg nu aldrig beskæftigrt mig med.
Hej Urup..
Hvis det ikke er noget du skal rende rundt med, men det skal stå det samme sted, vil jeg da foreslå 3stk 12v akku i serie.. det er da til at fixe.. ?

Mvh Jan J
Kan man fx tage 3 strømforsyninger til en printer ( 12 v 3 amp ) og sætte dem i serie ??
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis