rygeflis

he jeg har set weber rygeflis til 45 kr for 1,4kg. men vil høre om nogen har ideer til en billigere løsning. evt. med smag, men ellers så blot på neutral træ og tip til hvordan man laver sin gode rygeflis selv eventuelt. tænkte man kan bruge flis fra eg, frugttræer eller lignende oh lade det trække 30 min i f.eks. rødvin eller whiskey
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hæ hæ, der er mange måder at blive fattig på.

Jeg tror du får mere smag ud af at marinere i rødvin eller whisky samt krydderier end ved at vinimprægnere et par "brædder".

Men hvis du har desperat behov for egespåner fra whiskyfade, så var det måske en ide at købe en gammel tønde og hugge op selv. Kiloprisen vil i hvert fald blive mindre.

Ellers er ene fint at smide på. Og med det postnummer du har burde det være til at få fat på for under et par kroner pr. 1,4 kilo :-)

Skrevet af michael80 på 22 maj 2010 07:56
hej lars, hva mener du med detsidste?? ene er det en træsort??? hvor tror du i så fald det fåes fra? fidussen med flis er først og fremmest den lidt røgede smag, det kan gøres med savsmuld også og det er jo møgbillig

Ja ene eller enebær er et træ eller busk om man vil. Den gror vildt i Danmark især på magre sandede jorde. Er der lyng, er der garanteret også ene. Mange har den også i haver i forskellige versioner.

Prøv at google "enebær rygning", så kommer der masser af links både til færdigprodukter og mere "gør det selv" agtige. Ligeledes kan du finde billeder, så du har noget at gå efter hvis du skal i skoven. Til efteråret når der er små sorte bær på kan du bare knuse bærrene og lugte til dem. Kommer du til at tænke på gin, har du fat i en enebusk.

Traditionelt laves rygesmuld/flis af bøg eller rødel som jeg husker, men frugttræ er sikkert ganske velegnet også. Det giver jo en lidt sødlig duft ved afbrænding. Jeg ved ikke om det store garvesyreindhold i eg kan medvirke til en besk smag. Det er jo bare at prøve sig frem med typer og mængde.
Men harpiksholdigt træ bør du holde dig fra, det giver en ubehagelig smag.
 
Når vi griller, laver vi ofte en 'røgbombe', som kommer ned til briketterne og giver kødet en dejlig smag.

Vi tager noget stanniol, kommer et par spiseskefulde træspåner (dem, man bruger til gnaver-bure), noget oregano, timian, knust hvidløg, basilikum, et laurbærblad og hvad vi ellers lige har ved hånden, i, krøller stanniolen let sammen og så som sagt ned til gløderne. Og straks breder der sig den lifligste duft i hele kvarteret

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa...

Du kan som hovedregel bruge alle løvbærende træsorter til at frembringe røg på grillen..

Her er lige en liste "sakset" fra Weberklubben.dk´s temaside om røgning på grillen.

Kraftig smag

Hickory (amerikansk ask)
Mesquite
Egetræ
Ask

Middel smag

Bøgetræ
Valnød
Elletræ - flot farve, bornholmerne røger sild over elletræ.
Elm
Cedertræ
Hassel

Svag smag

Birk - meget aromatisk
Frugttræ
Hyld


HVILKEN STYRKE TIL HVILKET KØD?
Hvordan modtager kødet smagen?

Fjerkræ, fisk og skaldyr modtager røgsmagen meget hurtigt, så her skal man bruge svag eller middel røgtræ.

Svinekød og kalvekød tager længere tid så her skal man bruge middel eller kraftigt røgtræ

Oksekød eller vildt, her skal man også bruge middel eller kraftigt røgtræ, afhængig af smag.

Hickory

Bidende, røget, bacon-lignende smag.

Svinekød, kylling, oksekød, vildt, oste.

Mesquite

Sødere, mere delikat smag end Hickory. Tendens til at brænde varm, så brug omhyggeligt.

De fleste kødtyper, især oksekød. De fleste grøntsager.

El

Delikat smag, som er perfekt til lysere kød.

Laks, sværdfisk, stør, andre fisk. Også godt med kylling og svinekød.

Eg

Ligefrem, men behagelig smag. Blandinger godt sammen med forskellige teksturer og varianter.

Oksekød (især bryst), fjerkræ, svinekød.

Ahorn

Mildt røget, lidt sød smag. Prøv at blande ahorn med majskolber til skinke eller bacon.

Fjerkræ, grøntsager, skinke.

Kirsebær

Let sødlig, frugtig røgsmag.

Fjerkræ, fuglevildt, svinekød.

Æbletræ

Let sødlig, men mere fintmasket, frugtagtig røgsmag.

Oksekød, fjerkræ, vildt, fugle, svinekød (især skinke).

Fersken- eller pæretræ

Let sødlig, woody smag.

Fjerkræ, fuglevildt, svinekød.

Drue-vinstokke

Aromatiske, svarende til frugtskoven.

Kylling, oksekød.

Vintønde-chips

Vin- og eg-varianter. En flavorful nyhed, som dufter vidunderligt.

Okse-, kalkun, kylling, oste

Håber at du får noget ud af det.

Hvh.
Søren (grillentusiast)
Annonce
Jeg ryger en del. Jeg var heldig, at få nogle sække spåner fra en snedker der havde lavet en trappe af elm.
Men ellers plejer jeg at køre forbi en minkavler, og købe en sæk bøgesavsmuld. Jeg plejer at give 50- 100 kr for en sæk. Der er vel 30 kg. Minkavlerne bruger det, når de pelser minkene

Hej.
Jeg ryger også noget. Og undre mig over at på grillguro advares der mod at bruge elm som røgtræ. Jeg skal ikke kloge mig i hvorfor. men jg har af den grund holdt mig fra det. Sakset fra grillguro. Rygetræ som man SKAL undgå omfatter: cedertræ, cypresser, elm, eukalyptus, fyr, gran, (Redwood), Sassafras, gran og (Sycamore)

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
https://www.foodfreaks.dk/roegsmuld
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis