Græs sået på kompost fra genbrugsstation

Hej.
Vi er lige flyttet i hus og nyder at have en have. Vi har fjernet tre store buske i haven for at få noget mere sol i haven. Det skabte nogle store,  halvdybe, sorte pletter/huller i vores græsplæne. Jeg hentede noget kompost-jord fra den lokale genbrugsstation og puttede i hullerne og såede derefter græs i jorden.
Har efterfølgende fået af vide at jorden skal blandes op med andet jord eller sand, ellers svitser det røddrene og jeg skulle ikke regne med at noget ville spire der.
Der er nu næsten tre uger siden og der er kommet lidt af græsset op, dog ikke så meget som andre steder hvor vi har eftersået.
Spørgsmåler er nu: Skal jeg vente og håbe på at græsset kommer eller blande noget i kompostjorden nu.
Hvis jeg skal blande noget i, skal det så være jord eller sand og i hvilket forhold (50/50)? Er de såede frø der ikke spirer døde eller skal jeg så nogle nye..?
Håber der er nogle der kan hjælpe og på forhånd TAK.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bland 1/3 jord og tilsvarende sand og kompost
der efter skal der sås igen
den blandning kan du bruge alle steder hvor du
skal efterså barepletter i græsplænen
det er også den de kalder topdressing
mange steder og mange betaler i dyre domme for

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for jeres svar.. Det vil jeg gøre her i weekenden.
kan alt sand bruges eller er der noget bestemt der er bedst. Og det samme med jord..Kan man bruge så-muld(de der poser med 20l i man kan købe alle steder), eller skal det være "rigtig"jord?
På forhånd tak.
alm. sand og alm. jord er ok
det er også det billigste

hvis du ikke lige skal bruge et læs sand
kan der købes enkelte poser ved tømmerhandlen
meeeen ting i poser er dyrere end i læs

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hvis du skal bruge jord eller sand i mindre mængder er det normalt billigst at få en lokal entreprenør til at komme med en skovlfuld, han håber på at få dig som kunde senere.
Thomas,
Brug helt almindeligt jord. Du kan vel skrabe noget af hist og pist. Ellers hent en trillebør fuld hos naboen. Er ikke så kompliceret.
Er jorden meget leret, kan du iblande 1/3 sand/grus og noget kompost, men ellers sår du bare i det som det er. Brug ikke såjord eller pottemuld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis