Restaurering af gammel telefon

Hej,

Jeg har netop købt en gammel telefon, som jeg gerne vil gøre i stand. Jeg har indsat tre billeder af den og har et par spørgsmål til alle Jer gør-det-selv-folk derude.

Først; hvilket materiale er sådan en lavet af? Mit gæt er en form for jern, men jeg har ingen viden til at understøtte det.

Min fremgangsmåde er at slippe alt malingen væk og spraymale den. Først spraymale den guld og så sætte noget klisterpapir over der hvor den skal forblive guld og så give den en omgang sort spray bagefter. Er dette en god fremgangsmåde eller findes der noget maling som ville få det til at se godt ud? Og skal den have en omgang lak eller noget i den dur bagefter?

Blitsen får fejlene til at fremstå meget, men den er rimelig grim på toppen og der hvor kassen sidder på foden. Er nedslibning ikke vejen frem, hvis man bruger spray?

Håber på at der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Henrik

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er vel nok en dejlig gammel telefon du har fået fat i

nu er spørgsmålet vil du sætte den i stand så du kan bruge den
til at modtage opkald eller skal den kun være til pynt/samler stand

uanset hvad skal du først have den gjort grundig ren uden på
den ser noget støvet og beskidt ud

når det er gjort er det nemmere at se hvad der skal gøres
og i hvad rækkefølge

selve røret er formentlig en plastik/ bakkelittype
gaflen er nok af støbejern

selve kassen kan både være træ men også en støbejern eller stålplade
meget svært at se men kan formentlig ses når den bliver åbnet

men start nu med den rengøring af telefonen også bunden
så tager du nogle flere billeder fra alle sider men gå tættere på
så den fylder hele billedet så er det langt nemmere at se hvor vi
skal vejlede dig og hvordan

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skal den være orginale eller renoveret ?
skal den være original skal du adskille og rense og smøre den.
skal den renoveres er det du gør rigtigt, bortset fra at guld påføres oven på den sorte farve i form af blad guld. så kan man give den en gang lak igen oven på det.

Jacob
Kassen kan vel også godt være bakelit?

Noget af det bedste til at pudse gammel, træt bakelit op med, er Autosol Cromglans pasta på en roterende polérskive. På kassen vil det dog også spise de flotte streger.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi ser jo straks, at der her er tale om et standardapparat fra KTAS. Et såkaldt Magneto apparat fra Kirks Telefonfabrikker. Knoglen er af bakelit. Kassen er et stort firkantet rør af stålplade, og soklen er ligeledes presset op i stålplade på denne model fra 30'erne. Toppladen er jeg lidt usikker på. Det er længe siden jeg har haft sådan en skilt ad. På de meget ældre modeller var soklen opbygget med profilerede trælister, men det ville jo være helligbrøde at male en sådan i en uoriginal farve. Det er ikke så svært igen at adskille telefonen, hvilket kan lette arbejdet med at slibe og male, en del. Jeg kan se den originale grønne ledning er bevaret. Det er et stort plus. Jeg ved man for en del år siden støvsugede NKT's lager for at se, om der skulle ligge en rulle. Men det fås ikke mere.
Først, tak for de mange svar. Og undskyld det sene svar fra min side; havde lige en miniferie der skulle overstås.

Jeg har rengjort den lidt og taget nogle nye billeder.

Der er jo ikke drejeskive på, så den kan vel aldrig komme til at virke 'rigtigt'? Jeg går i hvert fald ikke ud fra at TDC har en række ansatte siddende som kan stille mig videre

Det er meningen den skal stå og se pæn ud. Det er ikke meningen at den skal bruges, men jeg vil dog gerne lave den, så den ser så autentisk så muligt. Det vigtigste er derfor kassen; slibning og maling. (Hvis I har nogle bedre ideer, så kom endelig med dem)

Mine arbejdsopgaver er derfor:
- Slibe alle siderne, soklen og toppen
- Male kassen sort
- Påsætte afdækningstape, så stregerne blever malet helt lige. Malingen skal laves med bladguld (hvad er det for noget maling og kan sådan noget købes i en hel normal hobbyforretning?)
- Lave enderne på telefonrørsledningen; snoren er revet op en del steder

Spørgsmål:
- Jeg tror nok bunden er nittet fast til kassen, hvilket gør den svære at slibe; er dette ikke korrekt?
- Hvilken type sort maling skal jeg bruge og skal den forsegles med noget lak efterfølgende?

Hilsen Henrik

 

Annonce
Ekstra spørgsmål:
- Skal jeg slibe malingen af sammen med rusten eller tage det på en anden måde?

 

Bladguld er rigtigt guld mast meget tyndere end papir. søg på bladguld og du kan se hvor det kan købes. det koster ca 40kr for 25 ark.
adskil din telefon. bor nitterne ud og puds den med ståluld til rusten er væk. du samler den igen med pop nitter. alternativt skil den såmeget som muligt og rens den. derefter samler du den igen. for så er den nemlig stadig original.

Jacob
Alternativt: Du bor ikke så langt fra Aalborg. Næste gang du kommer til byen, så smut i Biltema og find en dunk rensevoks i båd-afdelingen (varenummer 36860), den kan nogle gange gøre underværker.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvis du først afmonterer håndsvinget, - drej det mod uret- og dernæst den rouletterede blanke omløber, der holder gaflen, kan du så vidt jeg husker rimelig nemt afmontere gaflen, toppladen, og derefter er selve kassen et stort firkantet rør, der kan trækkes opad og afmonteres.
Det gør det meget nemmere at slibe og male.
Det lyder rigtig godt, at du vil renovere den til original stand.
Der er nemlig også dem, der griber en dåse guldmaling og oversprayer alt de kan komme i nærheden af.
Den skæbne er engang overgået en fin gammel 1907-model af centralbatteri-typen, som jeg på et tidspunkt har samlet op på et loppemarked.
Centralbatteri kontra magneto-apparat som din telefon, der jo har indbygget ringegenerator, og i reglen var forsynet med en kasse med et kæmpe tørbatteri til forsyning af tale-systemet.
Gaflen (går ud fra at det er den røret ligger på) er afmonteret, men låget flytter sig ingen steder.., jeg har kigget nærmere på det og det ser meget ud som om de to ting er svejset sammen. Malingen går i hvert fald ind over. Nogen gode ideer?

Spørgsmål jeg stadig er i tvivl om:
- 'Sølv'-delene (bunden af gaflen og håndsvinget), hvordan rengører jeg dem bedst, så de skinder igen?
- Hvilken type sort maling skal jeg bruge og skal den forsegles med noget lak efterfølgende?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også