dimensionering af jerndrager

Hej,

Etageadskillelsen mellem vores stueplan og 1. sal er på en strækning af ca. 5 meter ikke understøttet af noget, så konstruktionen spænder dér over hele husets bredde (ca. 6 meter). Derfor en der en vis nedbøjning (ca. 2cm vil jeg sjusse) på midten af dette spænd.

Det har vi sådan set levet godt nok med, men i forbindelse med en mindre ombygning, hvor der skal flyttes nogle skillevægge, ville jeg gerne "hjælpe" etageadskillelsen med en jerndrager, så vi kunne undgå denne nedbøjning.
 
Jeg er helt på Herrens Mark med viden om dimensionering af en sådan drager, men forestiller mig en IPE 160, der som sagt skal spænde over 5 m. (spørg mig ikke om detaljer om, hvorfor jeg er landet lige på den).

Jeg forestiller mig slet ikke en større statisk beregning der holder i byretten (så skulle jeg jo også komme med langt flere detaljer), men blot et bud fra mere erfarne folk end mig på, om en sådan jerndrager vil kunne fjerne nedbøjningen.

TIA
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har en 16'er til et spænd på 4 meter og den er med vilje overdimensioneret - så jeg vil umiddelbart skyde på at den også holder i dit tilfælde.
Tak for svaret, tmeldgaard. Det er netop den slags praktiske erfaringer jeg gerne ville høre. Er der mon andre? Det er jo altid godt at lære noget om noget, man ikke kender til.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
En 100 er for lidt, hvis ikke du gider fjedring, har jeg erfaret.
Med din 160 er jeg sikker på at du er fint forsynet med bæreevne, og måske endda lidt overdimensioneret.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis