Hjemmelavet ukrudtsmiddel

Hejsa herinde. Jeg har gravet en trampolin ned og har brugt den overskydende jord til en lille bakke op imod trampolinen. Så var jeg fri for at grave helt så dybt. Der er meget ukrudt i jorden og derfor en masse rødder, som jeg ikke fik fjernet i processen. Forestiller mig at jeg gav det en gang gift, smed en gang kompost fra genbrugsstationen på, lidt gødning og så rullegræs. Er jo svært at forklare den lille pode at der er sået græs, så hun må ikke træde på det. Surfede lidt rundt på nettet og fandt denne opskrift: 4dl vand 1 l eddike 500g salt Spørgsmålet er om det kan slå alt det spirende ukrudt ihjel, selvom det jo ikke er i umiddelbar vækst? mvh Kasper
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja det vil helt sikkert være effektivt, måske så effektivt, at det livet surt for dit rullegræs.

mvh jens
eddike eller eddikesyre !! eddikesyre er en god gammel "huske" ting som virker OK blandet i rigtige forhold (med vand)

men som jens skriver..... skal der gro græs bagefter sååååååååååååååååååååååå

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Og det er ulovligt...hvis det ellers betyder noget.
Tak for svarene.

Må vel hellere holde mig fra det, forestillede mig bare at det måske var en bedre løsning end round up
Skrevet af BobbleTrouble på 21 maj 2010 07:11
Tak for svarene.

Må vel hellere holde mig fra det, forestillede mig bare at det måske var en bedre løsning end round up


Round up er testet og hvis det bliver brugt i de blandingsforhold der er opgivet, er miljø belastningen minimal. Ved det andet er den ukendt, så det kan skade miljøet mere, men det er uvist

Der for mener jeg at det er bedst at bruge de godkendte, hvis der skal bruges noget

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
kør ned og køb metaxon. det er et mcpa middel og fjerner alt dit ukrudt og efterlader græsset uskadt. ellers kan du købe noget plænerens med mcpa i, det gør det samme. min holdning til det ander er LAD VÆRE.
 Mærkeligt nok må man ikke bruge ingredienser fra husholdningen til at sprøjte eller vande med. Det gælder også salt, som der bruges tonsvis af på vore veje. 

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 23-06-2021 07:23:19

 Mærkeligt nok må man ikke bruge ingredienser fra husholdningen til at sprøjte eller vande med. Det gælder også salt, som der bruges tonsvis af på vore veje. 

 Nu er salt faktisk også frygtelig skadeligt også det der saltes med på vejene. 

Hej Bobble.

Som andre også skriver, så er denne hjemmeblanding ikke lovlig. Primære årsag er at der ikke findes nogle undersøgelser på de skader det kan give, og så er det en meget høj koncentration ift eks roundup. Roundup er også det mest testede middel der findes på markedet, og er ikke så skadeligt som det ofte udgives i medierne til og være. Ift om roundup skulle være kræftfremkaldende så er det korrekt at man for nogle år siden, fandt ud af at et af de tilsætningsstoffer der er i roundup (altså ikke glyphosat som er det aktive stof) kunne være kræftfremkaldende og det stof blev derefter fjernet fra formlen og erstattet af et der ikke er. Så det er ikke længere i blandingen. MCPA er et hormon middel så der vil du også opleve en større effekt end roundup imod nogle ukrudtsarter, bare husk at dette stof dog mistænkes for og yde markant større skade end roundup, MCPA 750 som det oprindeligt hed, blev dog forbudt i 1997, men det aktive stof findes stadig i nogle produkter, eks metaxon eller U46.
Hvis du vil vide mere, eller læse om eks den korrekte dosering af roundup, så er middeldatabasen.dk et fantastisk stykke værktøj.
Men husk at den korrekte dosering til din opgave er det vigtigste i denne sammenhæng.

Vh en der til daglig tester kemi. 
Det er sikkert akavet at bruge på en bakke - specielt hvis din trampolin er rund - men jeg kan da i det mindste nævne det.
Jeg har her gennem foråret anlagt køkkenhave ovenpå en gammel brakmark som no dig. Jeg lagde gammel pap ud fra flyttekasser og pakkepost og den slags. Bare pap uden farve, uden glat overflade og uden tape. Så lagde jeg kompost ovenpå og såede og plantede direkte i det. Pappet hjælper med at blokere for lyset, så der ikke er noget der spirer nedefra, og det formulder efter få måneder. Jeg har stort set ingen problemer med ukrudt, og der springer ellers melder og mælkebøtter op af al bar jord derude. Samme fremgangsmåde burde fint kunne bruges under dit rullegræs. Jeg ville i hvert fald personligt meget hellere gøre forsøget og se, om ikke det virkede, end jeg ville eksperimentere med et eller andet kemi.

Edit: Hov, tråden er jo 11 år gammel! Det havde jeg slet ikke opdaget :D Det rullegræs er nu nok blevet lagt for længe siden nu :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis