opmåling/vejning af køl

hejsa

er der nogle der kan hjælpe mig med at finde udaf  hvor meget ens køl vejer. (uden at afmontere den)

har målerbrev på båden men er sikker på det ikke stemmer overens med virkeligheden...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske det ville hjælpe hvis du skrev hvad det er for en båd og hvad de siger kølen vejer??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ejnarmc

Det eneste jeg kan komme på er at hænge din båd i en kran og lade kølen nedsænke i et vandfyldt basseng, og måle hvor meget vand der flyder over, 1 l vand (fersk) vejer jo et kg.

(mener at huske at det var Arcimedes der lavede en lære-sætning om at måle vægt ved at nedsænke et legeme i vand, ved at måle mængden af den fortrængte væske)

Kender ikke andre muligheder, men skal da ikke forsværge at der ikke findes andre muligheder.

Måske noget omstændigt men en brugbar metode.

Et spørgsmål: Måske indlysende for sejlere, men hvorfor en sådan kontrol af vægten? blev bare nysgerrig efter at vide dette.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Båden er en banner 23 racer, og på målerbrevet står der at totalvægten på båden er 800 kg og kølens vægt er 500 kg, dvs at mast og båd kun vejer 300 uden køl.

Og ser man på andre banner 23ere så vejer vejer selve båden uden køl 500-600 kg.

Formålet med dette er et bedre DH mål
Det lyder jo som en fejl.. Da jeg fik løftet min båd med kranen i Brøndby havn kunne de, i kranen, se hvad min båd vejede..
Så du kan måske finde en havn der har en kran med vægt i. Og så trække kølen fra.. Man må gå ud fra at kølen vejer det samme på alle Banner'e 23

Svendborg

Ja, men fik af vide fra den tidligere ejer at der var taget af kølen orginale vægt
Annonce
Lige en kommentar til "når et legeme nedsænkes ....":

Der skal lige ganges med vægtfylden af det materiale, som kølen er lavet af - der er pokker til forskel på om kølen er af jern eller bly . (vf. 7,9 hhv 11,3 mod vands vf på 1,0)

mvh
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Dan> Kaj det er jeg klar over :-)
Når vi nu er ved massefylde og vægt så er det kun ved 4 grader celtius eller 277 Kelvin at 1 L. vand vejer 1 kg. Over eller under den temperatur udvider vandet sig. Desuden har saltvand en anden massefylde end postevand alt efter hvor stort saltindhold der er er. Meeeen så længe vi kan holde os inden for en træsko, som en gæv jyde ville sige, går det nok.

Gør det rigtigt fra starten!

Skrevet af ejnarmc på 20 maj 2010 09:41
Ja, men fik af vide fra den tidligere ejer at der var taget af kølen orginale vægt

Fik du ikke at vide hvor meget der var taget af kølen?? og det må da også være noget som måleren skal have at vide??
Kan du evt. få en erklæring fra tidligere ejer om hvad der er taget af..

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis