Lang chiffon-kjole - Hvor meget stof?

Hej!

Jeg skal have lavet en hellang chiffonkjole med stor "vidde", lidt ligesom denne her: http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=1573856

Jeg er 173 cm høj - Hvor mange meter chiffon med en bredde på 145 cm skal jeg bruge?

Mvh. hpthit
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der noget andet stof under, eller skal det hele laves i chiffon?
Umidelbart vil jeg gætte på at Håndværkeren har et kvalificeret bud, men jeg ville tro at 3 gange kjolens højde + 1 bane i omkredsen til corsagen + ekstra til sløjfen.
Det kommer an på hvor gennemsigtig den skal være og hvilken kvalitet stof.

Har du tænkt dig at sy den uden mønster?
Det vil jeg mene er meget modigt... Især cosagen

Green

Det var nu mere vidden, jeg tænkte på, da jeg henviste til linket, selve overdelen har jeg tænkt mig at lave en del mindre kompliceret, en lidt enklere version af denne her: http://sunnystyles.com/fashion-blog/wp-content/uploads/2008/02/underwoodfloralzuhairmurad.jpg
Så det var egentlig mere hvor meget stof jeg skal bruge til underdelen. Og ja, jeg vil gerne have et enkelt lag uigennemsigtigt stof inderst
Nu får jeg ikke noget ud af dit link, men for at lave en kjole hvor der er stor vidde i nederdelen, skal stoffet skæres i det der hedder hel sol, det kan du nok ikke når stoffet kun er 145 cm. bredt, men så må du lave to halve sole. Målet du skal bruge er din taljevidde plus 4 cm. (rørevide)  divider målet med 2 så du får målet på radiussen, lænden af nederdelen skal du så have som mål nr. 2  Så lægger du stoffet op på et stort bord, tager et stykke snor som du fast gør 1 cm. fra  kanten af stoffet, så skal du have målet på snoren afmærket så du kan holde et stikke skrædder kridt og tegne en halv cirkel. Det samme gør du med målet på nederdels længden. Herefter tillægger du 10 mm. sømrum for oven og forneden. Du skal så også have en belægning på bagsiden af siffonnen forneden.
Underskørtet laver du på samme måde, dog skal det værer 5 cm. kortere end selve nederdelen.
Husk når du måler nederdels længden ud på snoren skal du have målet fra taljevidden lagt til på snoren.

V.h. Håndværkeren


Det er da en yndig model.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Desværre ingen af delene, men det er den der er linket til, http://sunnystyles.com/fashion-blog/wp-content/uploads/2008/02/underwoodfloralzuhairmurad.jpg

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Den kan jeg da knalde sammen på en 4-5 timer
Nej Håndværker
Der skal jo være vide i hele vejen op. Havde ellers regnet med at du kunne komme med et bedrer forslag.
Men tror at hpthit (hende der startede tråden) allerede har syet den, og er videre med et nyt projekt

Green

Hvis den skal være som på billedet så skal den skæres som hel sol i nederdelen, det giver vidde hele vejen op, er stoffet ikke bredt nok skæres to halve sole og de syes sammen til en hel.
Det kan ikke laves på andre måder da det så vil blive for tykt et lag stof i taljen, hvis du kun laver den ved at lave den med en hel masse læg i taljen, og det er der ikke på modellen. Den går netop over i et stramtsiddende overstykke ved taljen.
Så jo Green jeg ved godt hvad jeg snakker om, har trods alt stået i lære i 4 år som Dameskrædder + 2 år på textil designer skolen i Herning.
jeg håper ikke at den bliver til telt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis