Valg af gulvkonstruktion på 1 sal.

Hej

Skal til at renovere vores badværelse. Det ligger på 1. sal og er bygget op med med 32mm planker der ligger på bjælkelaget og øverst er der støbt. Ved ikke hvor mange cm. men det er også underordnet da jeg vil bryde gulvet op og fjerne plankerne.

Min plan var at bygget det op med vandbårn gulvvame ved hjælp af svalehaleplader (Lewis) eller et Roth system. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad der er smartes og billigst, men synes nu det ser nemt ud med svalehaleplader.

Hvem kan anbefale hvad og hvorfor?

venlig hilsen

Niels Chr.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave det som let dæk med gulvvarme og gulvgips.
Jeg står faktisk overfor samme valg. Min oprindelige plan var at ligge forskalning medgulvvarme og to lag gulvgips. Men nu hælder jeg fakisk mere til svalehaleplade løsningen. Jeg har ikke regnet på den prismæssige forskel. Mht til fugt må beton løsningen være mere sikker. Det er nok tungere at bære betonnen op, men til gengæld bliver flere andre ting lettere. Konstruktionen er tungere, og stabiliserende, men den bærende konstruktion skal naturligvis kunne klare det. Jeg har en del andre ting der skal laves forinden så det går nogen tid inden jeg behøver tage beslutning.

 

Ja, med hensyn til fugt.

Men har du fugt har du et stort problem, der skulle ikke være fugt i gulvet under et badeværelse, er der dette betyder det utætheder som helst ikke skulle forekomme.

Prismæssigt tror jeg ikke der er den store forskel, men lewis + beton vil ikke give samme gode varme regulering som det lette dæk.

Du skal dog ikke ligge 2 lag gips som du skriver, men kun bruge et lag GF gulvgips.
Hvis jeg vælger løsningen med gulvgips, så skal jeg vel bevarer det eksisterende plankelag? Det havde jeg i første omgang valgt at tage op, så jeg kan isolere i etageadskilelsen. Mht. gulvvarme fordeling, hvilken løsning finder du bedst under gulvgips? og hvordan vil man lave niveau forskellen fra bruseniche til resten af gulvet i gulvgipspladerne?

 

Jeg valgte at fjerne det hele, lave isolering og herefter en ny opbygning på tværs af spær med reglar cc 30 ( alternativt kan du afhængig af spærafstand og mulig byggehøjde for undergulvet anvende strøer) - herpå høvlet forskalling, varmefordelingsplader, pex (vælg en pex med iltspærre indvendig), gulvpap, gulvgips (25mm), gulvspartel, vådrumsmembran samt vinyl (man kan også lægge fliser istedet for vinyl)

Mht fald skal det være 1-2% ensartet i hele rummet imod afløb i bruseniche, ellers etableres opkant på 2 cm ved bruseniche men så skal du også have et afløb udenfor nichen.

Varmefordelingsplader hersker helt vildt ift beton mht at kunne styre varmen - dvs man har en reel mulighed for at kunne differentiere varmen til brugstidspunktet vha ur eller sensor - modsat når det er indstøbt i beton hvor det er et halvt døgn om at reagere.

Koluda plejer at have et godt billede i tværsnit af opbygningen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH, det er den her metode du referere til http://www.roth-nordic.dk/pdf_dk/gvd-20.pdf ?

Det ser jo egentlig nemt ud og så slipper jeg for at hejse/slæbe beton op på 1. sal ;o)

Metoden med reglar og støer for at opnår cc30, der sættes de vel på indersiden af nuværende spær, så nuværende bygningshøjde bevares?

 

Ja samme metode - Koluda har førnævnte billeder her, har glemt hvilket firma han har sakset dem fra men princippet er det samme - her også vist med større afstand til selvbærende gulvarmeplade:

http://www.koludabyg.dk/inspiration;side/gulvvarme

Jeg havde ikke plads i bygningshøjde til at både have reglar og strøer så valgte at lave det hele som regler cc 30 sat på tværs af spær - herpå høvlet forskalling på tværs af reglerne.Fordelen for mig var at så kunne jeg ved lidt simpel opklodsning imellem regler og spær lave ensartet fald i hele rummet direkte i undergulvet og derved slippe for den (synes jeg) irreterende opkant ved nichen samt et ekstra gulvafløb.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu spørg jeg sikkert dumt

På hvilken led og hvordan har du gjort reglarne fast mellem spærne? Det lyder helt sikkert som den rigtige måde at gøre det på, som du beskrive, så man undgår det ekstra gulvafløb og kan lave faldet nemt.

\\ n.c.

 

Det kan faktisk laves på begge leder, alt efter hvad der er nemmest for dig.

Jeg har brugt samme løsning i mange tilfælde, og den er faktisk ikke så tidskrævende som den måske virker, og giver et rigtigt godt underlag for fliser, også slipper du også for alle de tunge slæb op til 1.salen, dog vejer gulvgipsen en del mere end de fleste forventer...
Ja, har arbejdet noget med fibergips, så jeg kender godt til den alt for høje "massefylde" ;o)

Hvordan fastgører du dem til spærne?
Hvilke varmefordelingsplader har i brugt når cc afstanden er 30 mellem reglarne?

\ n.c.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis