Hvad skal vi gøre ved væggene?

Hej alle

Vi har netop overtaget vores hus - og er i fuld gang med at rive tapet ned.

Jeg har prøvet at vedhæfte et billede af, hvordan væggene ser ud, under tapetet.

Vi vil gerne have et lidt råt look - altså ligesom vandskurede eller pudsede vægge. Men er det rigtig forstået, at vi ikke kan vandskure sådanne vægge?

Vi kan ikke helt gennemskue, hvad det er der er på væggene? Cement, puds???

Hvad skal vi ellers gøre, for at opnå et råt look?

På forhånd mange tak for hjælpen...
Hej alle Vi har netop overtaget vores hus - og er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer det til at se sådan her ud så?

http://farm3.static.flickr.com/2567/3883710104_36b4a99d2a.jpg
Altså... Det kan godt være jeg spørger dumt, men ville det være helt hen i vejret at bruge vandskuringsmørtel ovenpå disse vægge?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
maling med sand i ...
Det er desværre ikke helt det resultat vi gerne vil have.

Måske forklarer jeg helt galt.

Vi vil gerne have glatte rå vægge. Med råt look mener jeg sådan set bare, at der ikke skal tapet eller lignende på. Der skal bare kunne males ovenpå...

SOrry, hvis jeg er helt galt på den med forklaringen...
Man kan godt filtse sandspartel, strygepuds er også en mulighed(se fil)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kan ikke rigtig se det på filen...

Hvis man filtser sandspartling, bliver det så mere glat, eller?

...Ja, jeg undskylder alle mine dummer spørgsmål
det du gerne vil ha er vandskuring ! når du siger tingene på den måde så kan det ikke være anderledes

Maxit 280 er sagen og hæftemørtel kan hæftes på næsten alt så længe der ikke er metal eller for meget maling rester.

I vil gerne have et rustik lag som skimmer lidt forbi det glatte væg hvilket vil sige det er vandskuring

Sex er godt, Sex er sundt, I lændgen gør det ondt

sidste indlæg holder ikke..
når tapeten er taget af. så køb en gang flise lim. (f. eks alfix letfix) rør det tyndt op med vand. derefter pensel det på med en kalk kost og pensel så det danner et rigtigt tyndt lag på HELE væggen og lad det tørre til dagen efter.

så skal i til at lave en filse blanding som består af, rapid cement, fin sandmørtel og fin sand (f. eks 33 sand)
i et blandingsforhold der hedder. 1 skovl cement, skovle 2 sandmørtel og skovle 3 sand. som røres tyndt op så det kan trækkes på med stålbræt som et lag tykkelse på 2 -3 mm.

når i har trækket det på, så hold øje med det ikke er for vådt eller tørt, lige i mellem, og begynd at filse med nogen store tynde filsebræt, til der bliver et pænt resultat. Husk at skrab kanter og hjørne og pensel forsigtigt så det giver en flot finishe..

Hilsen den bornholmske murer
Sikke mange gode forklaringer, på et ganske enkelt problem....

Fliselim - filseblanding - sandmaling.... Der er ikke noget at sige til man bliver forvirret! Altså prøv nu lige at læse hvad hun skriver:

Først:

Vi vil gerne have et lidt råt look - altså ligesom vandskurede eller pudsede vægge.


Derefter rettes til følgende,- du hun sporer sig ind på hvad hun vil:

Vi vil gerne have glatte rå vægge. Med råt look mener jeg sådan set bare, at der ikke skal tapet eller lignende på. Der skal bare kunne males ovenpå...


Et par svar først: JA, du kan filse sandspartel, men bliver ikke fuldstændig glat.
Ja, den sandspartlet væg kommer sådan ca til at se ud, som billedet du linker til,- helt glat.

Hvis du sandspartler, så tjek lige om den blå maling (eller hvad det er der sidder under tapeten) smitter af. Gør den det, skal du nok lige vaske den af først, så er det limfarve. Giv den derefter noget forankringsgrunder, det gør det lettere at spartle på.
Køb en god sandspartel, og noget godt spartel værktøj. f.eks 60 cm spartel, eller 40 cm. Kig ned ad bladet inden du køber en, det skal helst være helt lige.
Fyld kæmpe huller ud med noget filler/gips/polyfilla.
Når du spartler, start med at trække nedefra og opefter, så du hele tiden kan trække ned i det foregående. Tag et felt (måske 1 m2) ad gangen før du går videre til det næste. Lad være med at kører for længe i spartelmassen når den først ligger der, på et tidspunkt begynder den at sætte sig og så er det ikke så sjovt at spartle rundt i
Jeg ville selv spartle det over to gange. Slibe og derefter gå det efter med et halogenspot i forskellige vinkler, og evt pletspartle/slibe de steder der er ujævnheder. Grund med en forankringsgrunder og mal 2 gange. Så har du Glatte vægge....

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
af med al tapet, lappe huller, sørg for fladerne er rene, kost med stiv kost.forankringsgrunder, derefter bruger i maxit/weber multi 280 hæftemørtel,, trækker det på et tyndt jævnt lag, ca 1-2 mm, og filser det derefter med et flise vaskebræt. det gir samme overflade som vanskuring og holder rigtig godt, har selv gjort mig erfaringen

hilsen en faglært murer
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også