TÆNDING. gammel engelsk

Hej folkens. Jeg håber at nogen kan hjælpe mig lidt med noget tænding, da jeg ikke er stiv i de grundlæggende ting.

Jeg beskriver lige hvad det drejer sig om:
Det er en Triumph fra 50èrne, men den er temmelig ombygget.

Der er minus til stel. I gamle dage var det modsat.

Jeg har en plus-ledning til min Tændspole-
Fra Tændspolen går der et tændkabel til Strømfordeleren-
På Strømfordeleren er der monteret en ledning som går til en Kondensator-
Når jeg afmonterer ledningen til kondensatoren, kan jeg med prøvelampen se at den slukker når platinerne åbner. Er det kondensatoren der er kortsluttet ??? - eller skal den have plus på inden den går til strømfordeleren ???

Inden jeg skilte cyklen ad, sad der 2 ledninger på kondensatoren, men jeg husker ikke hvad den anden gik til.

Har jeg samlet det rigtigt ???

Nu har jeg brugt en formue på at bygge denne cykel, så det var jo sjovt hvis den også kunne starte. Please hjælp mig.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige lidt mere info.

Jeg har pillet lidt igen. Nu kan jeg se at kondensatoren ikke er kortsluttet. Der er dog stadig ingen gnist, og det er så dèr vi er nu.

Jeg aner ikke om der går strøm fra tændspolen, til strømfordeleren. Hvordan kan jeg finde ud af det. Jeg forsøger at gå baglæns ind i systemet, og noget tyder på at det er næste sted den er gal....

Nogen må da vide noget.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej Bjørn.
Jeg har ikke lige billeder. Cyklen er sådan set helt normal omkring at have strømfordeler. Man kan også få elektroniske tændinger i mange udgaver. De første havde en magnettænding og det er jeg ret hook på. Den kan nu også fås med elektronisk tænding indeni. Der laves rigtig meget nyt til disse 50 modeller, og vi er mange der stadig holder liv i dem.

Nå, det var nu ikke det. Faktisk er det sat sammen helt enkelt, og jeg har lånt et Multimeter så jeg kan chekke Spolen.
Der går en plus til spolen-Spolen har sit tændkabel til strømfordeleren-fra det ene sæt platiner går en ledning til kondensator.

Test med prøvelampe viser at platiner virker fint.

Nu tester jeg lige spolen. Jeg skifter den ledning der går til strømfordeleren, og ellers har jeg et andet dæksel til strømfordeleren.

Hvad kan jeg måle mig til i systemet ??? -og hvordan ???

Tak for din interesse.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Skrevet af MUFI på 19 maj 2010 10:53

Nu har jeg målt på spolen. Denne spole har kun en tilslutning til plus. Jeg måler fra terminalen og til udgangen til Strømfordeleren. Den siger 10,4. Det skulle så være ok i følge dette skema som jeg har fået på mail:

http://www.international-auto.com/afla-romeo-electrical-system/alfa-romeo-how-to-test-an-ignition-coil.cfm

Kaplet til Strømfordeleren fejler heller ikke noget. Når jeg så måler Volt på det kabel som går ind i Strømfordeleren fra Spolen, så viser den mig batterispændingen på ca. 12 Volt. - jeg troede at den skulle lave en høj spænding i det kabel.... (jeg er lidt lost nu) Tyder det på at Spolen er gået??? eller skal jeg kun kunne måle de ca. 12 Volt i den ende ?

Anlægget har virket før og det eneste der er ændret er at minus nu går til stel, hvor den tidligere havde plus til stel.


VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

http://hjemmesider.eucsyd.dk/peb/Materialer/T%C3%A6ndingsanl%C3%A6g/T%C3%A6ndingsanl%C3%A6g.pdf

I dette link, ser det ud som om at kondensatoren har en stelforbindelse... (side 1.)

Det kan da ikke passe, eller hur. Der sad godt nok 2 ledninger på den gamle kondensator, men jeg formoder at den ene måske kun var til at afbryde motoren med.. På tegningen ligner det en Plus til kontakter. Jeg har ikke nogen forbindelse ned til min Strømfordeler, andet end kablet fra Spolen.

Har jeg glemt at tilslutte noget ??? Kontakterne skal vel have noget strøm, formoder jeg. Er jeg på vej til det rigtige ?


VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Annonce
Jeg takker for hjælpen. Jeg har klaret det. Der skulle bare en plus-ledning til platinerne, og hvor svært var det lige... Nå, men så har jeg da lært det. Og jeg har endda et svendebrev fra Volvo, 1981 og aldrig brugt...

Go`sommer til alle.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Ja den er fin, er det din kone der skal køre på den, med den farve

Kan den synes med den gaffel ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Min hustru tør ikke køre selv, så jeg må selv. Farven her jo intet med hvem der kører den, men handler nok mere om fordomme og homofobi. Det er jo heller ikke kun Quinder der kører i pink Caddialcks, vel.

Gaflen kan nok ikke synes, men det er der jo ikke meget der kan i dette højteknologiske land... Sverige havde været anderledes.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Nå men dejligt at den kører, jeg har skam heller ikke noget imod alternative farver. Min MC er i familie med din, skruerne hopper af hele tiden.

Er det din første twin mc.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis