købe 15 m2 af nabogrunden

Hej men nabo og jeg vil lave en dobbel carport mellem vores huse... bygningsmæssig med kommunen har vi det på plads, men "min" halvdel kommer til at tage ca 15 m2 af hans have (han er med på ideen og har ikke noget at bruge det jord til) - men hvad så hvis vi eller dem sælger - kan vi selv lave en "aftale" om brugsret eller noget, eller skal vi hele møllen igennem med landmåler, advokat osv? Fedt hvis det er nogen der sidder med nogle vise sten der kan bidrage med lidt hjælp.... har læst en tidligere tråd omkring lidt det samme...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kan tinglyse en sådan aftale på begge ejendomme. Udformet rigtigt skal kommende ejere respektere en sådan aftale.
Du har helt ret, at uden en langtrækkende, fast aftale, kan dette her medføre uendelige problemer.

Det rigtigste ville selvfølgelig være, at i handlede jorden officielt, og på den måde sørgede for at ejendomsskatten blev fordelt korrekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej tak for hurtig svar:-) alternativet med at handle jorden officielt, virker til at være noget dyrt og besværlig. Er der evt. nogle bud på hvad der skal skrives i en sådan aftale mellem min nabo og jeg så den bliver udformet rigtig.
der skal bare stå du har x antal m2 der og der og der er opført carport, og så skal det tinglyses så er der ikke mere i det.
I kan lave en langtids lejekontrakt eks 50år, hvor der så skal betales eks, 10 kr om året i leje.
Så kan du ikke vinde hævd på den, men naboen er bundet af aftalen til lejetidens udløb, hvor den så skal fornyes.
Det er så kun hvis lejen ikke falder til tiden, at lejemålet kan  bringes til ophør

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej
Det mest regulære, er at få en landinspektør, til at flytte skellet.
Sælger din nabo sit hus, kan du jo risiker, at det er besværlige folk, der flytter ind.
Selv om der er tinglyst, kan der nemt opstå problemer, og sure miner samt uvenskab.
Får du derimod flyttet skellet, så er der ikke noget, at være i tvivl om.

mvh jens
Jeg har selv været i din situation for 25 år siden, hvor min daværende nabo ville nedrive sin garage og den del af vores garage som lå på hans grund. Han ville etablere en erhversdepot- bygning i baghaven og kunne ellers ikke køre der til.
Landinspektøren redde os med hævdvindingen.
Mit bedste råd er en skelregulering hvor du afleverer et tilsvarende areal papirmæssigt. så er jeres byggemuligheder etagearealmæssigt ikke ændret.
Hvis det blot er en billig carport kan du satse på, at det går fint med en nedskrevet aftale som jo i princippet er lige så bindende som en tinglyst aftale.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis