maskinen vil ikke køre hjem

Hej

Det lyder lidt sjovt i overskriften, men der er noget galt.
Jeg bruger Mach3 og Win2000. Min anden mindre fræser kører fint på WinXP.

Jeg har koblet alle endekontakter i serie, NC, og de gå til pind 11 og ground i den anden ende.

Når jeg trykker på "ref all", kører alle akser, men de stoper midt i de hele flere meter fra kontakterne, bare sådan uden grund og nulstiller tæleren - som om der er blevet aktiveret en usynlig kontakt, (uden at den kører lidt tilbage for at køre af kontakten) så går den i gang med den næste akse.
Det er lidt forskelligt hvor langt de kører inden de stoper, fra 1mm til 500mm

Når maskinen står tæt på endekontakter og jeg homer, så virker det også.

Jeg synes ikke jeg gør noget forkert i indstillingerne, men man ved aldrig.

Soft limits er ikke aktiveret.

Jeg har tænkt på om en ledning er knækket, men de er helt nye og maskinen har stort set aldrig kørt. Det tror jeg ikke det er. Maskinen homer videre når jeg trykker på Home en gang til.

Det andet problem jeg har er, når jeg vælger at home kontakter skal også bruges som limit kontakter. Der er ikke en lampe som lyser i diagnosen, aligevel siger den at limit kontakten er aktiveret og vil ikke resete.
Når jeg trykker på en limit kontakt så lyser 6 lamper i diagnosen, både 3 home og 6 limit, plus og minus, så det er som det skal være.

Jeg har set de 3 home lamper i diagnosen blinke hurtig en gang uden at maskinen har kørt.

Jeg synes også den reagerer meget langsomere i forhold til min lille fræser - kan det skyldes Windows 2000?

Jeg er ved at få lange kugler af det her.

Det er også umuligt at deaktivere E-stop.

Har I et par gode ideer?

Mvh Adam
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kan skyldes støj.

Prøv at gå ind under Config -> General config ... Kig i øverste højre hjørne og find Debounce interval og sæt dem til 5000 og prøv igen....

Hilsen
Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge

Jeg ved ikke hvad debounce er, men det har hjulpet:-) Mange tak. Jeg har kun kørt en lille tur, men jeg prøver igen imorgen.
Limit kontakterne er også begyndt at virke.
Når maskinen stå stille et stykke tid, kan Reset knappen godt finde på at gå i gang med at blinke. Er det også støj? Det er også sket 2 gange efter jeg havde ændret debounce til 5000.
Der er skærm på alle kabler, men jeg ved ikke om det er tilsluttet.
Kabel til endekontakter er også med skærm, men jeg ved ikke hvor jeg skal tilslutte skærmen. Inderkabel er jo allerede tilsluttet til Ground i den ene ende. Skal skærmen tilsluttes samme sted?

Mvh Adam
prøv bare med 7000 så


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Det har også hjulpet:-) Hvor stort et tal må man taste i feltet? :-)
Du bruger måske slet ikke kabler med skærm?
Jeg vil gerne skærme det hele men ved ikke hvor skærmen skal tilsluttes.
Men mine kontakter reagerer lidt langsom nu. Det lykkedes mig at køre på rammen i takt med forøgelsen af tempoet, så jeg måtte flytte kontakterne lidt.
Men kan det passe at man skal flytte kontakterne, bare man ændrer feed rate?

Mvh Adam
Det du gør er at du forsinker med den værdi du indtaster i ms. derfor reagere den langsomere og derfor skal du holde den værdi så lav som muligt.... men det fortæller dig at det ér støj der er problemet. ligger dine power kabler ovenpå eller tæt på dine signal kabler kan det let give problemer... hvad med strømmen til din spindel, ligger den sammen med dine andre kabler eller køre den for sig selv ? Dine skærme skal forbindes til et fælles punkt
Ang. kontakterne så skal du naturligvis placere dem så selvom du kommer med fuld skrald at du så ikke kan nå at smadre ind i rammen. Sætter du softlimits op så skulle den sætte farten ned når den ramme dem, men det er jo når ting går galt at det tit er flere ting der svigter, så sæt kontakterne så de kan nå at stoppe i tide (ihvertfald indtil du finder kilden til dit støj problem...)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Mange tak Børge.

Ja, alle kabler ligger i kabelbakker og kæder, så man kan rolig sige tæt.
Kabel til spindlen (med skærm) ligger også sammen med alle de andre kabler, men det er ikke tilsluttet endnu.
Det er måske en dårlig ide at føre kabel til Kress`en i de samme kabelbakker?

Jeg må kigge lidt på afskærmning. Indtil videre ser det ud til at problemet ligger i home/limit kredsen.

Mvh Adam
ja det er der du har problemet, men hvor/hvad udsender støjen...

Det optimale setup er at have 2 kabelbakker, én til power og én til signal. Men mere praktisk er det at lægge dem i hver side af kabelbakken, og gerne uden at de snoer sig rundt om hinanden.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Det var ikke 100% korrekt det jeg fik skrevet lidt længere oppe med at det var værdien i ms man tastede ind... her er den rigtige forklaring:

Inputs Signal Debouncing/Noise Reduction: Debounce interval/Index Debounce: Specifies the
number of Mach3 pulses for which a switch must be stable for its signal to be considered valid. For
example, if a system runs at 35,000 Hz, 100 would give about a 3 millisecond debounce time
(100 ÷ 35000 = 0.0029 sec). The Index pulse and the other inputs have independent settings.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Nu ved jeg ikke så meget om din maskine, men jeg ved noget om afskærmning af elektrisk støj. Du skal forbinde skærmen i den ene ende til stel. I den anden ende skal skærmen bare klippes af. Det vil sige at i den ende motor er forbundet er skærmen ikke forbundet, men i den ende kontrolren sidder er den. Hvis du bruger stik skal de være EMC. Det vil sige metalhus, hvor skærmen har forbindelse, ikke plastic eller "forcromet" plastic. Lidt dyrere men kan spare meget besvær. Det afisolerede skærm kan "konverteres til ledning" ved at bruge et stykke krympefleks, hvis det letter monteringen. Stel ledninger skal derimod forbindes i begge ender og det hele skal jordes.
Tak Børge og MBfan

MbFan - jeg har gjort nøjagtig som du beskiver det, måske med undtagelsen af et par kronmuffer i kredsløbet, men jeg har luset skærmen over dem.
Jeg tror også jeg bruger de stik du skriver om, så det var heldigt:-)

Det virker nu. Der er en kronmuffe midt i det hele. På den ene side af kronmuffen gå kabler (med skærm) til styreboxen og på den anden side af kronmuffen gå kabler til maskinen ( også med skærm), men selve skærmen var ikke luset over kronmuffen.
Så det har jeg ordnet - de sorte kabler med rød krympeflex. Jeg ved ikke om det er måden at gøre det på men det virker.

Kontakternes skærm har jeg også tilsluttet til kabinettet. Jeg har målt imellem det ben der hedder GND og kabinettet og der var gennemgang, så det var godt.
Ved samme lejlighed har jeg afskærmet de sidste 20cm før hver motor - de er ikke afskærmet fra fabrikken.
Jeg har ændret Debounce til 0 og Homet et par gange uden problemer.
Det eneste jeg kunne mærke var når jeg kørte ind i limitkontakten og ville køre af den igen, gik maskinen i så - et par gange. Det kunne godt ligne "en lille gnist" i kontakten, så Debounce er blevet ændret til 2 - det må være akceptabelt. Nu kører den også af kontakten uden at stope.

- og mange tak for hjælpen.

Mvh Adam

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis