Rensning, slibning og oliering af træterasse

Hej alle.

Jeg står midt i en behandling af min træterasse. Jeg er ved at blive skør af alle de forskellige og sikkert gode råd der omhandler behandling af træterasse, men hvilket råd passer til mit behov?

Jeg er ikke sikker på træsorten, men det er nok en slags billig hårdtræ? Trykimpregneret lysttræ? Terassen var blevet beskidt, grå, og algefarvet. Endvidere er der sprækker i træet, både på langs og som stikker op! Derfor vil jeg gerne, som minimum have slibet "splinterne" ned, inden jeg går videre til oliering.

Første skridt er taget. Jeg gjorde terassen drivvåd, penslede den med Trip Trap terasserens, lod det være i 3-4 dage. Derefter gjorde jeg terassen våd igen, og skrubbede den ned med en kost med et stift børstehovede. Terassen er nu fint ren og man kan se årene meget bedre.

Jeg er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg har den rigtige olie. Trip Trap Terasseolie - Natur.

Hvad anbefales med hensyn til slibning? Terassen er ca 20 kvm.

- Kan jeg punkt slibe ujævnhederne i hånden med først en grov korn og dernæst en fin.

- Skal jeg leje en båndsliber - og hvordan klares det så?

Er det nok at feje slibestøvet væk efter endt slibning, og så gå igang med olien?

Håber det var info nok, og at der en der kan skære ind til benet, på en simpel måde...

På forhånd tak

Mikkel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mikzkzi
nu er 20 m2 temmelig meget at slibe i hånden , men kommer selvfølgelig
an på om det bare er nogle enkelte steder du skal have slebet , eller det er det hele

uanset hvad skal du slibe på langs af brædderne altså med årerne
og et bræt af gangen

du kan vælge en båndpudser men er du ikke en forholdsvis garvet bruger
af slibemaskiner så bør du nok vælge en excentersliber eller rystepudser
rystepudseren er den langsomste men også nemmest at styrer.

med hensyn til korn størelse kan du selv bedst vurdere om du kan nøjes med
korn 100 eller om du skal have fat i korn 80 eller 60 til at starte på

du kan også vælge at leje en valsegulvsliber men igen skal du være varsom
den kan være svær at styre men igen på langs den kan dog ikke komme helt til
kant og ind i hjørner men er dog den helt rigtige med det areal. Den kan tage lidt
flere brædder af gangen.
hvis du har mod på det

en fejning er ikke helt nok der skal lige en støvsugning og afskylning til
så du er sikker på alt støv er væk fra dine revner

din lyse natur olie er god nok uanset hvad trætype bare det er en naturlig olie
og ikke en der er lavet petrokemisk eller syntestisk

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hverken båndsliber eller den store gulvsliber må stå stille på noget tidspunkt
da de så lynhurtig laver fordybninger i træet de skal bevæges hele tiden

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej.

Ja, enig...mange velmenende råd, billige og dyre.... og selvfølgelig forskellige vurderinger.
Jeg har de sidste 18 år haft 3 forskellige træteresser. str.15 til 50 m2.
En i alm trykket træ, og derefter to terresser i lærketræs brædder.

Når træet "ligger" ude året rundt, kan det ikke undgåes at det bliver grønt og måske lidt frønnet, og derfor kræver det noget vedligeholdelse.
Jeg har forsøgt forskelligt, men de sidste 12 år har min recept været som følger:

På med højtryksrenseren i det tidlige forår, og vask hvert brædt med den brede dysse som dækker hele brædtet i breden. Vask et helt brædt i længden og undgå pauser... det er vigtigt at det bliver vasket jævnt, så overfladen forbliver ens.
Herefter står teresen og tørre en eller et par måneder alt efter nedbør og sol og skin.
Når der så har været flere tørre dage efter hinanden, bliver hele terressen slibet med slibenet på skaft, og igen på langs af brædderne, og derefter støvsuget eller børstet ren.
Herefter ¨får alle brædderne en ordenlig "byge" af olie/træbeskyttelse...igen på hvert brædt i hele længden med den brede pensel.smør evt. 3 brædder på en gang når man smørrer ind på langs.
Efter et par dage er det hele tørt og sommeren kan indtages i friske omgivelser :-).

Trærens og lign. vasket med håndkraft virker begrænset, sammenlignet med højtryksrenseren.

Det var min erfaring, og jeg må på den med ca 2 års mellemrum, for at terressen holder sig pæn. That´s life ;-)
Good luck.. :-))


jpmoeller

Tak for de gode råd.

Jeg tror at en excentersliber er en billig og forholdsvis brugervenlig løsning for mig. Er der en bestemt teknik, som skal bruges eller andet jeg skal være opmærksom på, når jeg sliber med excentersliber, udover at slibe i længderetningen?

Er det korrekt at jeg med fordel kan bruge excentersliberen efter olieringen, til at polerer olien, så den bliver mere slidstærk?

Jeg går udfra at det er unødvendigt med en dyr og kraftig højtryksrenser til at rense terasser med. Her har jeg fundet en billig Nilfisk i Harald Nyborg - Er den fin til opgaven?
 
Tak igen...

Mikkel
Så har jeg været i Harald Nyborg efter en højtryksrenser. Jeg blev enig med mig selv om at investere i en bedre ecxcentersliber end den Selekta 180 W jeg først havde tænkt mig at købe. Det blev en AEG 300 W med variabel hastighed. Mon ikke man bliver glad for den beslutning i fremtiden, da jeg trods alt kommer til at bruge den flere gange, og til andet end terassen.

Nu kan jeg også få vasket murværket, rækværket, bilen, havemøblerne, cyklen og få poleret bilen
Annonce
HOV HOV DU EN TING AD GANGEN
vi andre ka sgo ente føller mæ
do sgo nøde sæt os i æt dårlgt lys
ve kvinfolkens

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har planlagt at slibe terrassen idag (torsdag ca kl 16 og frem), men jeg kan se på vejrudsigten, at der mulighed for regn senere på aftenen/natten.

Hvis jeg sliber terrassen færdig, fejer støvet af og giver den en hurtig afvaskning, går det så noget at det regner derefter og at jeg først oliere den f.eks på søndag?

Og hvis jeg ikke bliver helt færdig med afslibningen, skal terrassen så dækkes af med pressening med henblik på fugt og regn i mellemtiden?

På forhånd tak.

Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også