Har jeg brændt min forstærker af?

Jeg har bygget en musikvogn til roskilde festival, ud af en gammel forstærker og nogle højttalere.. jeg fik det til at spille til morgen, men nu kan jeg ikke få det til at spille.. jeg vil derfor høre om det er fordi jeg har brændt min forstærker af..
jeg har ingen forstand på ohm, watts osv osv overhovedet, men tænker der nok sidder nogle kloge hoveder derude..
på min forstærker står der: a.c. 220 volts. 50/60Hz, 140 watts.. til forstærkeren har jeg tilkoblet 4x 200 watts højttalere..
som sagt har det spillet og jeg forstår ikke hvorfor den er stået af nu.. evt om nogen kan regne ud hvad en evt. ny forstærker skal kunne yde for at spille disse højttalere..

på forhånd tak..

"Folk der keder sig har enten for meget fritid eller for lidt fantasi"

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige fundet ud af at hvis jeg fyrer helt op på max volumen så kan jeg høre de spiller meget svagt.. er det et positivt eller negativt tegn..?

"Folk der keder sig har enten for meget fritid eller for lidt fantasi"

Skrevet af capperk på 17 maj 2010 18:36
Jeg har lige fundet ud af at hvis jeg fyrer helt op på max volumen så kan jeg høre de spiller meget svagt.. er det et positivt eller negativt tegn..?

negativ.


Jacob
Er det løse højtaler enheder du har tilsluttet, eller har de et kabinet hver?
Tjek evt. for mulige løse forbindelser

For lige at forstå det rigtigt, hvor mange stk. højtaler har du? og er det en stereo eller surruond forstærkker?

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Det er ret vigtigt, at højttalernes impedans svarer til forstærkeren.
f.eks. 4 ohm eller 8 ohm.
Og læg mærke til, at hvis du forbinder to højttalere med samme impedans i parallel til samme forstærkerudgang, er højttalernes samlede impedans den halve, altså du belaster forstærkeren for meget.
To parallelkoblede 8 ohms HT tilsluttet en forstærker beregnet til 4 ohm, f.eks. går derimod fint.

Annonce
Skrevet af vile på 18 maj 2010 10:04
Det er ret vigtigt, at højttalernes impedans svarer til forstærkeren.
f.eks. 4 ohm eller 8 ohm.


Forkert. forstærkerens impedans er hverken 4 eller 8. nok snare 0,1. men det er uden betydning. på forstærkeren står der hvilke minimums impedans den er beregnet til at se. typisk 4.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 18 maj 2010 16:36

Forkert. forstærkerens impedans er hverken 4 eller 8. nok snare 0,1. men det er uden betydning. på forstærkeren står der hvilke minimums impedans den er beregnet til at se. typisk 4.


Det er jo det jeg skriver.
Jeg tror spørgeren er mere interesseret i et forståeligt brugbart råd end fluek......

Kig lidt ud ad vinduet. Solen skinner.

Skrevet af vile på 19 maj 2010 12:37


Det er jo det jeg skriver.
Jeg tror spørgeren er mere interesseret i et forståeligt brugbart råd end fluek......

Kig lidt ud ad vinduet. Solen skinner.

en fejl skal rettes hurtigst muligt. ellers bliver den større. Der er ingen der har interesse i fejl der vokser sig store. de bliver et fælles problem. se bare knivloven. hvis nogle havde fået forklaret politikerne at det er personen og ikke redskabet der er farligt for omgivelserne var det ikke kommet så vidt.

en højtaler skal have en impedans lig eller højere end det forstærkeren er beregnet til.

@capperk
har du fundet ud af hvad der var galt ?
hvis ikke start med at pille alle højtalerne fra pånær en på hver kanal (en højre og en venstre) drop al brokobling hvis du har lavet sådanne noget.
kontroller at din lyd kilde er skruet op til det niveau den skal være på. kontroller eventuelt med hovedtelefon udgangen på forstærkeren hvis der er sådanne en. den hænger nemlig normalt ikke sammen med power trinnene til højtalerne.
er alt dette iorden kan du prøve at skrue stille og roligt op. sker der ikke noget er det meget sandsynligt du har brændt dine effekt trin af i forstærkeren.

Hvis fejlen er opstået mens den har været slukket er det muligt at det er en dårlig forbindelse et sted.

generelt er det skidt at koble højtalere sammen i serie/parallelt uden filtre på da enhederne påvirker hinanden. i dit tilfælde går jeg ud fra at du har koblet højtalerne paralelt og at de har ens impedans på 4 ohm. det betyder at din forstærker kigger ud i 2 højtalere på hver 4 ohm. det den ser er en belastning på 2 ohm. og så kan den ikke nødvendigvis holde.


Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 19 maj 2010 20:43
en fejl skal rettes hurtigst muligt. ellers bliver den større. Der er ingen der har interesse i fejl der vokser sig store. de bliver et fælles problem. se bare knivloven. hvis nogle havde fået forklaret politikerne at det er personen og ikke redskabet der er farligt for omgivelserne var det ikke kommet så vidt.

en højtaler skal have en impedans lig eller højere end det forstærkeren er beregnet til.

@capperk
har du fundet ud af hvad der var galt ?
hvis ikke start med at pille alle højtalerne fra pånær en på hver kanal (en højre og en venstre) drop al brokobling hvis du har lavet sådanne noget.
kontroller at din lyd kilde er skruet op til det niveau den skal være på. kontroller eventuelt med hovedtelefon udgangen på forstærkeren hvis der er sådanne en. den hænger nemlig normalt ikke sammen med power trinnene til højtalerne.
er alt dette iorden kan du prøve at skrue stille og roligt op. sker der ikke noget er det meget sandsynligt du har brændt dine effekt trin af i forstærkeren.

Hvis fejlen er opstået mens den har været slukket er det muligt at det er en dårlig forbindelse et sted.

generelt er det skidt at koble højtalere sammen i serie/parallelt uden filtre på da enhederne påvirker hinanden. i dit tilfælde går jeg ud fra at du har koblet højtalerne paralelt og at de har ens impedans på 4 ohm. det betyder at din forstærker kigger ud i 2 højtalere på hver 4 ohm. det den ser er en belastning på 2 ohm. og så kan den ikke nødvendigvis holde.

Bi nu lidt.
Skal vi nu ikke holde knivloven udenfor mandens forstærker.
Hovedindholdet i mit første svar var med tanke på, at manden nu kunne kigge lidt på de her tal der står på forstærkere og højttalere, og måske regne ud, at han havde overbelastet forstærkeren.
Det du skriver om impedanser svarer også til, hvad jeg lærte i sin tid.
Men hvis vi nu skal fordybe os helt i petitesserne, hvilket ikke nødvendigvis bidrager til at spørgeren får løst sit problem, så har en højttaler jo ikke den impedans den er påstemplet.
Det siger jo sig selv, at eftersom den udgør en induktiv belastning, vil dens impedans variere med frekvensen.
Men i praksis har jeg nu aldrig fundet anledning til at lave en frekvenskarateristik på en højttaler, selvom jeg har en god gammel "Portable One" Audio analyzer stående her på bordet.

Men noget helt andet...
Capperk:
Det er måske ikke helt vanligt, at begge kanaler taber pusten på samme tid.
Og oplysningen om, at der kommer en lille smule lyd gennem tyder på, at strømforsyningen ikke er gået helt død.
Har du kontrolleret, at en eventuel indgangsvælger står rigtigt?
Nogle gange sker der de mærkeligste ting...

skal vi gætte på at capperk har fundet den rigtige knap?????

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis