Imprægnering af betonfliser

Mine fliser er en del begroet af mos og alger. Jeg har tænkt mig at rense dem med fliserens (et eller andet fra byggemarkedet), men har hørt at jeg med fordel kan imprægnere dem bagefter.... Men med hvad? Mvh Niels

Mvh Niels

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft ret godt erfaringer med et produkt der hedder StoneGuard vi bruger på arbejde.
Dansand har også et lidende produkt. Og fælles for dem begge er at de kan påføres ret let med rygsprøjte eller en blød kost.
Der er også andre mere eksotiske produkter derude. Men hvis jeg skal være ærlig, så er de ikke pengene værd medmindre man har sandsten, travertin eller anden dyr belægning.
Håber det hjælp lidt
Hej.

Jeg snublede lige over dit spørgsmål.
Jeg har haft god erfaring med inspiration fra http://www.bollerupjensen.dk/produkter/flisebehandling/fliseimpraegnering

Held og lykke med dit projekt

Lise Larsen
Ikke for at gøre nogen kede af det - men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor fliser ikke må "blive gamle" og have diverse alger og mos og ting og sager.

Det giver jo nogen ganske fine farver - patina kan man kalde det, hvis man vil svinge sig lidt op i det lyriske.

Men måske er det bare mig, som synes at betonfliser i sig selv ikke er voldsomt pæne?

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er ikke kun dig, Ellida. Beton er ikke "pænt". Nyttigt, men ikke pænt.

Hvad med at imprægnere med vandglas? Det er nok billigere end produktet fra bollerupjensen, som er Kaliumsilikat (kalivandglas) når man læser sikkerhedsdatabladet...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandglas
http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Keramisk_industri-_Glas,_m%C3%B8rtel,_gips_mv./vandglas

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Annonce
Skrevet af Ellida på 13-04-2016 12:15
Ikke for at gøre nogen kede af det - men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor fliser ikke må "blive gamle" og have diverse alger og mos og ting og sager.

Det giver jo nogen ganske fine farver - patina kan man kalde det, hvis man vil svinge sig lidt op i det lyriske.

Men måske er det bare mig, som synes at betonfliser i sig selv ikke er voldsomt pæne?

MVH A.

 

Problemet med alger på fliser er jo også at de kan være glatte når de er våde eller fugtige, en smule alger gør ikke så meget men når stenene først er helt grøn/sorte, er det en ren skøjtebane...

Jeg har selv lidt af problemet på nordsiden af mit hus, (indgangen) det meste af fliserne der, får ingen sol bortset fra 1-2 md om sommeren, for 5-6 år siden rensede jeg det hele med teresse renser og de blev også pæne, men der gik ikke længe før det var overbegroet igen, så en imprægnering er nok en god ting en anden gang..

Sidste sommer prøvede jeg lige for sjov at give 2 m2 af fliserne med noget aglemiddel der hedder algefri, det så ud til at have en effekt, men få dage senere lignede fliserne sig selv igen, og jeg regnede ikke med det virkede, men her til foråret har jeg dog set at det sted jeg behandlede er helt fri for alger, så det virkede åbenbart, det tog bare sin tid  

Nu har jeg tænkt mig at behandle det hele, vente et par md også give det en imprægnering bagefter..

 

Og til jer med algerne - ja det er bestemt ikke fordi, at jeg synes folk skal gå og brække arme og ben - det kan jo blive sindsygt glat.

Jeg tænker bare på en pæn gammel sommerhusterrasse - det kan være rigtigt kønt med fine grå farver på lav og alger. Det kan være rigtigt smukt.

Hej Christian - Ja vandglas burde virke. Det er billigt.
Det vil jo ikke være så svært lige at prøve - jeg har flere flasker vandglas stående.

Det bør nok fordeles jævnt (tilpas fortyndet), og få tid til at tørre et par dage inden den første regnbyge.

Hvis jeg husker at afprøve det, så melder jeg tilbage.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis