Overdækket terresse problem

Hej. Jeg har et problem med fugt i min overdækket terresse. Jeg byggede den sidste år, men opdagede i vinters, at der var så meget fugt i luften, at skimmel satte sig over alt. Jeg har forsøgt at ligge presenning under fliserne, men de bliver stadig våde fra jorden under dem. Jeg vil høre om der er nogen som har en ide til hvordan jeg kan få stoppet fugten fra jorden/fliserne. Jeg ønsker at ligge en form for tæppe der ud og tænker, at ligge presenning ovenpå fliserne også og så tæppe. For på den måde at minimere fugt optrækket. Skriv meget gerne med forslag og evt en begrundelse for ikke at gøre som jeg tænker. Nicolaj
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet. Er det en lukket terasse eller kun overdækket? kan det være slagregn der gør terassen fugtig? Er faldet på fliserne VÆK fra huset? og 10 promille?

Komme fugten nedefra? I så fald er den eneste løsning at smide dræn under terassen.

Du må i hvert fald ikke lukke fugt inde da det kan medføre en hel del problemer med lugt og skimmel (sikkert begrænset med fliser, men alligevel).

Hej. Ja ved godt det er lidt indviklet. 1: ja terrassen er helt lukket. Der er 7 store vinduer og den er ca. 20 m2. Jeg har tænkt over det med at smide dræn under, men om vinteren er den omliggende jord meget fugtig. Så det vil ikke kunne løse problemet da vandet ikke kan komme væk. Fugten kommer sikkert fra jorden (tænker jeg), men det store problem er, at den afkølet luft rammer vores plastik tag og når solen så kommer, drypper det ned nærmest som regn. Har lavet en del udluftningshuller i håb om at det hjælper lidt.

Ang. at ligge presenning under og ovenpå fliserne for at kunne ligge tæpper oven på igen, ved jeg godt lyder som en dårlig løsning. Men kan ikke se andet som kan hjælpe.

Jeg værtsætter meget dit svar. Mange tak. Håber du har flere ideer.

Nicolaj
Jeg tror bedre udluftning vil løse dit problem, - men du vil næppe kunne undgå kondensdryp fra taget før du skifter det ud med et termotag.
En luftsolfanger (søg her på siden) vil efter min bedste overbevisning være den bedste løsning, det helt optimale kombineret med termotag (men det sidste er desværre hundedyrt).
Fordelen ved luftsolfangeren er at du kan bygge den selv, uden det koster særligt meget, - så det var måske et forsøg værd.
Når fliserne er kolde, hiver de fugt ud af luften og det kondenserer på overfladen. Tryp slipper du kun af med, ved at montere termoplader.

 

Hej. Mange tak for jeres svar. Med hensyn til termoplader, så er det lidt øv idet jeg for 1/2 år siden købte helt nye plader (ikke termo). Så det bliver lidt dyrt Jeg kan se, at jeg ikke rigtig kan gøre noget ved kondensen. Frygter bare igen til næste forår, at skulle male og vaske alt ned pga. skimmel

Men tak for jeres svar.

Nicolaj
Annonce
Hej igen

Hvis der gentagne gange er et problem med skimmel, er det i mine øjne en skidt løsning at fjerne skimlen istedet for at fjerne kilden til problemet.... Det er selvfølgelig træls, men det må da være muligt at installere nogen soldrevne ventilationskanaler øverst under taget... Det er jo bare et spørgsmål om at fjerne fugten i luften...

Har du vinduer i udestuen?
Hej. Ja jeg er helt enig med dig. Det er selvfølgelig nemmest og bedst, at fjerne den primære kilde. Ang. vinduer så er der 7 af ca. 1 m2 størrelse. Så lys er der nok af

Jeg har læst en del om luftsolfanger her på siden og er så heldig, at have glas og tilbehør til at lave en sådan. Så det skal ihvertfald afprøves.

Jeg tænker bare, at jeg ikke ved om en luftsolfanger, vil kunne løse fugt problemet i udestuen som er 22 m2. Håber bare ikke at den eneste løsning er, at skifte tag

Nicolaj
hvis du skal have fugten væk, skal der luft til, gennemtræk, dvs. det hjælper ikke noget med en solopvarmet blæser, hvis du ikke kommer af med den fugtige luft. Det er ligesom i en bil. Der kan let være 2 liter vand i indtrækket. Op med vinduerne

 

Hej
Jeg havde lidt samme problem som dig, dog ikke med skimmel...

Jeg satte et extra lag tagplader op mellem spærene, jeg brugte dem med små sinusbølger, de koster næsten ingen ting, det ser ikke helt optimalt ud, men alt kondens dryppet er væk.

Jeg fjernede fliserne, gravede væk og lavede et gulv af terassebræder, på strøer ,der ikke fri ude i siderne, men dog en rimelig ventilation, uden det mærkes som træk.

Nu har vi en super tør, og dejlig lukket terasse, uden nogen form for fugtproblemer

mvh jens
Det jeg mener er en soldrevet ventilator... så er den billig i drift og kan køre konstant... den fugtige luft skal jo trækkes ud af udestuen. Er der ikke ventilation i vinduerne?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også