Service/eftersyn af PGO Dr.Big 30

Hej alle. Min lillebror har lige anskaffet en PGO Dr.Big fra 2005 (1.ejer) som har stået stille de sidste 2 år. Den har kørt 9600 km. Han er ikke så handy, så knallerten skal bare virke hver gang.. Hvad skal der tjekkes og serviceres på sådan en? Tænkte på at give den et grundigt tjek inden den får kørt alt for meget. Mvh Rasmus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skift olie og nye stempelringe så skulle den være der
Nye stempel-ringe? Hvor omfattende er det? Og skal cylideren hones op samtidig med?

Jeg synes den går meget højt i tomgang et godt stykke tid efter start, går ud fra det er en automatshocker der styrer det, men kan den blive slidt? Og hvor sidder den?

Mvh Rasmus
Fra motoren er kold tager det cirka 5 minutter før den automatisk choker lukker helt så det vist helt normalt den køre med lidt højere omdrejninger de første 5 minutter. Men du kan jo indstill tomgangen på tomgangsskruen hvis den kører for hurtigt også når den er varm.

Den automatick choker sidder på karburatoren : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/karburator.php#automatisk_choker

Har aldrig hørt om en slidt automatisk choker men de kan vel gå istykker som alt andet men hvis du siger den kører med højrer omdrejninger i starten også det aftager så lyder det som om den fungere fint.

Hvis den har stået stille i 2 år så vil jeg skyde på batteriet ikke virker og der skal et nyt batteri i men det lader ikke til du har det problem... virker el starteren ?

Hvis du køber et nyt batteri så få det ladt fuldt op inden du sætter det i : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_elektrisk.php#ibrugtagning_af_nyt_batteri
Brug/køb eventuelt en automatisk oplader. Jeg har en Tecmate Optimate 4 : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/rodekassen_optimate4.php

Du har vel allerede givet den noget luft i dækkene ellers pump dem op til korrekt dæktryk. Hvis der er for lidt luft i forhjulet så kan det gøre den tung at dreje med. Prøv og se om der ikker er et klistermærke på scooteren hvor der står korrekt dæktryk.
Elles plejer det vist gerne at være omkring 1,50-1,75 bar foran og 1,75-2,00 bar bagved.

Nyt tændrør måske så skal du da ikke tænke på hvor længe der holder og de koster ik særlig meget.

Rens luftfilteret : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_luftfilter.php

Du kunne også skifte gearolie.

Smør støtteben med wd40 og sprøjt alle låse med wd40 eller låseolie.

Undersøg rullerne om de trænger til at blive skiftet ud og eventuelt bæltet : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_transmission.php

Du kan også smører gaskablet og bremsekabel men det ret besværligt så det ik sikkert du gider.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis