Udvendig smørenippel på stævnrør

Min makker og jeg har købt en brugt redningsbåd, som vi skal sejle fra Hvide Sande til Sjælland til august/september. Brugsanvisningen på motoren (SABB 30 HK Diesel) foreskriver, at skrueakselen skal smøres via en udvendig smørenippe hver 25 timer, men hvordan bærer man sig ad med det, når turen hjem antageligvis tager omkring 50 timer?

Gode idéer er velkomne

Flemming

Meget kan svejses med pind!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er et forslag
Få lavet et kobberrør med gevind til fedtnippel og før det op over vandlinien evt. ind i båden.
PS. i brugsbåde af træ ligger røret langs med stævnrøret så der smøres indefra.
Hilsen Joy

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej Joy.

Det lyder som en løsning, som i hvert fald vil fungere til at få båden hjem. I det lange løb skal vi have modificeret konstruktionen, så den bliver mindre bøvlet at vedligeholde, men her og nu lyder det fint. Tak for input :-).

Mvh
Flemming

hej det er jo en redningsbåd så den kom i vandet og sejlet rund og blev hest op igen det er derfor at den skulle smøres hver 25 timer for at undgå at der skulle komme rust i lejert og at den skulle tøre ud så det skulle ikke betyde noget at du skulle sejle hjen uden at smøre den men lav en smøre nippel som joy skriver
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej René

Du har sikkert ret, men tanken om at rende ind i problemer midt ude på Kattegat er ikke så rar. Vi skal forbi Biltema i Næstved en af dagene og købe rør, nipler og en ekstra fedtsprøjte, og så går vi efter den løsning, som Joy har foreslået.

Mvh
Flemming

Jeg vil på det kraftigste anbefale at sætten alm. fedtsprøjte på og føre et kobberrør ned til stævnrøret så slipper man for at få fedt ud over alt når fedtpressen skal fyldes, man kan købe fedtet i alm. patroner.
Annonce
hej
der er ingen problem i og sejle med det som det er..den bliver jo smurt inde fra og ud..og det der sidder der udveniig er en alm fedt snors tætning...god gammel model..og hvis du pumper for meget fedt i ..ja så bliver stævenrøret bare varmt..og det er slet ikke godt..så i smøre bare hver 2 time inde fra..altså når i sejler..og hvis fedet ikke komme ud inde i skibet...ja så er der jo kun en vej....
Hej Tobak. Dit råd stemmer meget godt overens med udsagn fra Hvide Sande Skibs og Baadebyggeri. Hvis vi kan slippe for udvendige rør, vil det da helt sikkert være at foretrække. Det, der bekymrer os lidt er blot, at der på nedenstående tegning er vist to steder, som kan smøres indefra, men at vi kun vil være i stand til at smøre det ene.

hej igen..det er da også rigtig at der kan være 2 steder til smøring .men som jeg skriver..hvis den er tæt inde i skibet så kan og skal det fedt jo bag ud,og vil så blive presset ud over den bagerste leje og smøre den..og de fleste sabb er der kun 1 smøring på..og der er indvendig..og har aldrig hørt eller set det har været nogen problem i de 20 år jeg har arb som skibsmontør..og jeg har været nede og kikke på jeres båd..men bare husk og smøre godt inde fra..så bliver der ingen problem...

mvh tobak
Hej Tobak.

Det lyder betryggende. Tak for dit svar.

Mvh Flemming

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis