Min lille cnc overfræser.

Jeg er ny her på siden så jeg skal lige lære det med at ligge ting ind på siden.

Når men her prøver jeg.

Jeg har lavet mit cnc bord som er kommet til at se sådan ud.

Det er lavet i 3*3 og 5*5 rør.

Her kan i se min over dele som er lavet af 10mm og 15mm alu plade

Her kan i se min Aksel som det hele køre på med Lineær Kuglelejer.

Min cnc kort som i kan se her har jeg købt i kina og mine stepmotor fra rs danmark

Nu kom der lidt på men skal nok komme med mere snart.

234 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Switchmode strømforsyning - 300W / 24VDC 10A

Jeg er lidt på bar bund med mine gevindspindler om de kan bruges men nu må vi se

det ser vil nok spændende ud
glæder mig til at følge tråden
selv om jeg ikke sådan lige står for at have intentioner
om at lave sådan en kan man jo godt
nyde når folk laver noget ud over det sædvanlige

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ser fint ud og så i en passende størrelse
Hvis dine spindler ellers er af noget materiale svarende til en 8.8 bolt og ikke mindre end 16mm skulle der ikke blive nogen problemer med dem, men du skal nok overveje bronze eller helst POM/Delrin møtrikker så sliddet ikke kommer på spindlerne.

light
Hej light

Takker for din info jeg vil prøve at finde dem i bronze eller pom/delrin som du siger det var en af de ting jeg var bange for.

Brug helst bronce,og sæt 2 i tandem således at du kan justere den ene hvis der opstår slid. Hvis maskinen er over 1 m lang er 16 mm spindler måske for tynde,så skal de være 20 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Eller tænk "omvendt"!

Spænd spindelen fast og drej møtrikken istedfor.

Et exempel på hvordan kan ses her: http://unitaig.jalling.dk/index.php?id=162

mvh niels
Hvilken erfaring har du gjort med den du har lavet, jeg overvejede det selv med en maskine jeg byggede til DLG men da spindlen var 20 mm ville lejerne blive meget store.
Indtil videre har det kørt problemfrit.

Man kan bruge nålelejer istedet for kuglelejer.

Hvis man ser på løsningen i større sammenhæng er den faktisk billigere end den traditionelle løsning, idet man sparer mindst 2 tryklejer og 1 kugleleje på spindelen.

/Niels
Så længe vi snakker små maskiner der "bare" skal trække en Kress eller lignende er det overkill med tryklejer. Et ganske almindeligt leje i hver ende af spindlen som bliver spændt let op mod hinanden kan sagtens køre som vinkelkontakt lejer. Faktisk kan de spændes ret hårdt op uden problemer men det er ikke nødvendigt
Min maskine kører med et 6002 i hver ende af spindlerne efter det system og det fungerer fortræffeligt og er meget nemt at vedligeholde og simpelt at konstruere.

Og jo, jeg har arbejdet en del med lejer så det er ikke bare en fiks ide

Hvis du har mulighed for at lave møtrikker efter samme system som jeg har brugt i Delrin, har du ikke brug for at justere dem. De flekser en lille smule ved hård belastning men vi snakker under 0.05 mm.
Og som Håndstad siger, over 1 meter så skal du op i 20mm spindel.
Husk at pudse og polere gevindet, så der ikke er nogen grater.

light
Om det skal være Ø16, Ø20 eller måske Ø24 kommer jo også an på hvor hurtigt man har tænkt sig at køre med dem. Og hvor lige de er fra starten?
Men ellers er jeg helt med på den "omvente" metode. Jeg har maskiner med begge dele, og den omvente metode er klart min favorit. Men til små "Kress" maskiner er det helt fint med direkte træk fra stepperen.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 224 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også