220v til 380v på ovn

Jeg har en indbygningsovn som kører på 220v og et komfur som kører på 380v. Ovnen er lidt hård ved den kreds som den er tilsluttet og jeg vil gerne tilslutte den 380v som komfuret. Skal jeg bare monterer ledningerne så de passer i farve med dem fra komfuret eller er der noget jeg skal være opmærksom på?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til at starte med, bør du ringe efter en elektriker, med den viden du ligger for dagen omkring el. Så er det sagt.

Det er langt fra alle indbygningovne, som er lavet til at kunne forsynes med 400V. Dette skal først afklares, om din model kan dette.

Det kan være at problemet kan løses på en anden måde, ved at ovne tilsluttes en anden fase, for at du derved får en bedre fordeling af den samlet belastning over de 3 faser i din installation.
jo det er men lige det omkring el er der en hel del lovmæssige rekstriktioner
og hvis man ikke ved hvad man har med at gøre 100% med hensyn til el
så har man ikke rigtig mulighed for at bøje den lidt

og få flyttet din ovn over på en anden kreds eller sat en ny kreds op til den
er ikke bare lige noget man gør
og sætte den over på din 380v kreds ved komfur er også lidt triggy da
du skal vide hvad for en af dem der er mindst belastet for at det kan lade sig gøre

ikke fordi vi ikke vil hjælpe men det kan være svært når det drejer sig om el,
at forklare helt preccist hvad / hvordan og hvorfor tingende skal gøres på den givne måde

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af mk.koch på 16 maj 2010 15:13
Jeg ville jo netop helst undgå at ringe efter en elektriker. De vil jo ha penge for det
Men jeg vil selvfølgelig heller ikke futte huset af, så derfor mit spørgsmål. Er det ikke ånden her på LDS?

Nej Hjemme pyromani er et andet forum.
Din gruppe til tavlen bør sikkert være 16A og ledningen skal være mindst 2,5mm2 ud til ovene. ellers må den kun forsikres med 10A. dog 13A hvis en ovn ikke regnes som fast installation/ maskin installation.

Jacob
Skrevet af mk.koch på 16 maj 2010 15:13

Jeg ville jo netop helst undgå at ringe efter en elektriker. De vil jo ha penge for det
Men jeg vil selvfølgelig heller ikke futte huset af, så derfor mit spørgsmål. Er det ikke ånden her på LDS?


Det kan være jeg fik skrevet det lidt direkte sidst nat... og jo, hvis du gerne selv vil løse problemer, så vil jeg (og tror også de andre) da gerne være behjælpelig... Og så må du jo selv vurdere om du syntes det er forsvarligt.

1# Du skal have fat i en spændingsviser/multimeter, som kan måle om der er 230V eller 400V mellem de forskellige klemmer - så man altid kan måle inden noget tilsluttes.

1,2# Du skal altid huske at slukke inden du begynder at skrue i noget...

2# Du skal have afklares om din ovn kan tilsluttes 400V... Se efter et tilslutningsdiagram bag på ovnen. tag gerne et bilede af denne og lig her ind... Eller find det i manualen til ovnen. /Hvis den ikke kan tilsluttes 400V, kan det måske være en løsning af den flyttes til en anden fase på samme gruppe.

3# Du skal have afklaret hvilke andre brugsgenstande som er tilsluttet den gruppe, som også forsyner din ovn... (Komfur, opvasker, vaskemaskine mm... ) og hvilke faser som de hver i sær er tilsluttet. Her efter kan ovnen så flyttes til den mindst belastet fase på installationen. (Hvis man ikke "gider" at kortlægge hvad der er tilsluttet til hvilken fase, kan man jo også "forsøge sig frem" og tilslutte oven til en af de 2 andre faser, og se om det løser problemer)

I en typisk kraft installation har du 5 leder. En beskyttelseleder, En nul leder, og 3 faser... Der er 230V mellem hver af de 3 faser og til nul lederen.

Der er 400V mellem to faser. Hvis en brugsgenstand som er beregnet til 230V, bliver tilsluttet 400V, begynder det at lugte trælst...(og ikke altid den vil virke bagefter) Hårdhvidevare har en stor belastningsstrøm og derved større risiko for varmeudvilking ved løse/dårlige forbindelser, i samlemuffer og klemmer mm.. (Ikke sagt at man må lave løse/dårlige forbindelser i andre tilfælde) -
Annonce
Jo korrekt vi hjælper hinanden.
Og den bedste hjælp er at få fat i en VVS der laver tingene for dig
Du kan jo tjekke i brugsanvisningen om din ovn kan ændres til at benytte 400V istedet for 230volt
tjaee Bri-ac nu er det nok ikke lige en VVS´r der skal bruges

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 16 maj 2010 20:38
tjaee Bri-ac nu er det nok ikke lige en VVS´r der skal bruges

Glad for at du læste mit svar og var vågen

For jeg mente som du sikkert er klar over en elektriker

nåe det sker da tit for mig at jeg ikke kan huske navnet på de ting jeg snakker om
i går var det bananstik jeg ikke kunne huske

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis