Afmontere radiator på oliefyr-system

Jeg skal til at tapsere i et par rum og vil i den forbindelse gøre det ordentligt og afmontere radiatorene.. Jeg går ud fra at der skal tappes vand af systemet? hvordan gøres dette? og er det nødvendigt at proppe rørene til hvis jeg laver afmonteringen når vejret bliver lidt varmere og jeg derfor har slukket for fyret? (ikke slukket helt, det laver self. stadig varmt brugs-vand)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
propperne er nu en god ide alligevel sådan for en sikkerhedsskyld og de koster ikke alverden
sammen med lidt pakgarn og pasta
aftapningen foregår ved fyret også vidt jeg husker skal det være slukket så længe du har tømt
dit anlæg da det mig bekendt jo ikke er dit varmebrugsvand som brænderen afsætter sin varme til
så medmindre du propper rørerne tæt og genfylder
så har du altså ingen varm vand i hanerne

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Prodigy
Afhængig af kedeltype. men i princippet aftapper på samme hane/studs som man påfylder nyt vand.
Denne vil sidde længst nede på din kedel.
Når du skriver " ikke slukket helt" ved jeg ikke rigtig hvad du mener - er DET at du har en shunt-ventil som afbryder al vandfremføring til radiatorer, men bibebeholder gennemstrømning varmtvandsbeholderen ??
HUSK ENDELIG - hvis du ikke vil skilles - når du TROR at radiatoren er tømt og du så vil fjerne den, at der stadig er
RIGTIG ULÆKKER SORT vand i den - så tag dine forhåndsregler.
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>

mit fyr har en "Sommer/vinter" knap.. jeg ved faktisk ikke helt hvordan den lukker.. men ihvertfald hvis man trykker på "sommer" laver det kun varmt vand til hanerne, og ingen varme til radiatorene..

Når jeg fylder vand på er der en vandhane som har en permanent vandslange imellem fyret og hanen.. så jeg åbner bare for hanen for at fylde mere vand på.. så hvis jeg skal tappe vandet af, skal jeg altså bare afmontere vandslangen og åbne for ventilen? så er det måske noget med at sætte en længere vandslange på som kan nå over til et afløb?
Hej igen
Uden at gøre mig til fagmand må denne sommer/vinter knap, aktiverer den en form for elektromagnetisk shuntventil.
Hvis du vil spare pengene på at rekvirere en fagmand og alligevel være 100% sikker på dit forehavende,
syntes jeg at du skal slukke fyret - og cirkulationspumpe - af med al vand ( husk at åbne radiatorenes luftventiler )
- afmontere radiatorer - påskru en blændprop på rørene - på med vand og tænde cirkulationspumpen igen og du kan
arbejde i fred og ro med nattesøvnen i behold.
Jeg er næsten sikker på at din cirkulationspumpe stadig sørger for cirkulation til radiatorer selv om det ikke er varmt
vand den arbejder med.
fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>

Okay tak for hjælpen, lige et par opfølgende spørgsmål;

- jeg skal åbne udluftnings skruerne på ALLE mine radiatorer når jeg tømmer vandet af systemet?

- Det giver normalt ikke problemer med luft der ikke vil komme ud igen? eller plejer det at være fint når man bare udlufter på alle radiatorer og husker at toppe op med vandet?
Annonce
jeg har lige fjernet en radiator fra gasfyret..

-slukkede fyret
-åbnede udluftningen i den radiator det drejede sig om, så vandet kunne tappes af (det STINKER!!!! - værre end du kan forestille dig vand kan stinke... havde brækfornemmelse i ½ time efterfølgende..)
-af med rørene
-ned med en prop i stedet for rørene
-færdig!

:-)
edit: har ikke udluftet anlæget bagefter - ved ikke om det skal gøres, eller om det gør det automatisk - men har efterfølgende haft tændt fyret og der var ikke noget unormalt..

/cs

Når du lukker vand af dit fyr SKAL du åbne alle udluftningsventiler for
optimal tømning af alle radiatorer ( HVIS det er et hus i et plan ), jeg
selv bor i et toplanshus så derfor skal jeg blot åbne for de øverste.
Når du så skal have vand på igen, husk da endelig først at lukke alle
udluftningsventiler ( bitter erfaring ) og så kom vand på indtil din over-
løbsanordning siger stop.
Herefter starter du fyr og cirkulationspumpe op igen - lad varmen og
vandet cirkulere og du kan så småt begynde at tømme radiatorer for
luft - efter denne omgang vil du skulle genpåfylde vand igen indtil
overløbet siger stop - du kan efter en vis tid nemt høre om der er luft
i dit system, da det vil larme og så fremdeles indtil der bliver stille.

fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>

Okay hvordan er det nemmest at tømme radiatoren for bræk-vand? er det bare noget med at stå klar når man begynder at løsne rørene?
jeg stod klar med en spand ved luftskruen + en lille skål i bunden, så det ikke løb på gulvet..

/cs

lad nu vandet rende ud ved fyret i et stykke tid først før du løsner udluftningskruerne på alle dine radiatore
du skal have det af dem alle sammen før dit vandneveu bliver lavt nok til at du kan tage radiatoren af
så kan du vente med at passe på sort vand til du løsner og tager den af hvorefter du propper af

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis