Isolering af garagemur der er tildækket af jord på ydersiden?

Hej Byggevenner!

Jeg har en dejlig stor garage på 48 m2, som jeg gerne vil isolere, og holde frostfrit om vinteren.

Imidlertid, er både de nord og vestvendte mure dækket "helt op til halsen" i jord da naboens grund ligger meget højere end vores. Jeg har en mistanke om at det vil være skidt bare at isolere disse mure, da de sikkert står og damper en masse fugt fra ydersiden. Disse to mure, er bygget op af "H-Blokke", mens muren mod syd, er vores hus, og øst-siden er to garageporte.

Kan det overhovedet lade sig gøre at isolere denne, og har nogen mon gode råd om hvordan det skal gribes an. Umiddelbart ser det ud til at både nord og vestmuren, er malet med noget spærrende maling, hvilket jeg baserer på at den skaller, så den ånder formodentlig ikke ret meget som det er nu, og den virker heller ikke ret fugtig.

Isoleringen skal helst være så tynd som muligt, da der i forvejen ikke ligefrem er overdådig plads, til at stige ind og ud af bilen.

På forhånd tak for råd og tips !

Mvh Kspr

Mvh
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis der er plads, så kunne du jo isolere den på ydersiden, og så samtidig få den fugtsikret.

mvh jens
Hej Jens

Tak for svar! Ja, det havde været ideelt, men det er der ikke er mulighed for... idet nord-muren står i skel, og jeg så skal grave mange, mange m3, af min NABOS jord væk, og en god del af min egen baghave for at komme til muren udefra, og jeg tvivler også på at der nogen chance for at jeg kan overtale ham til at bytte synet af hans rodendron ud med synet af en gravko og mig i over-all's, (og chancen for at hans hus skrider ned af bakken som ekstra uforudset bonus :-).

Lille tilrettelse af mit første indlæg... det er naturligvis INDERSIDEN af muren jeg mistænker for at stå og dampe, fugten kommer selvfølgelig udefra hvor muren er dækket af jord!

:-)

Mvh Kspr

Mvh
Hej

Er der slet ingen gode råd / fantastiske løsninger med dette problem?

:-)

Mvh
jamen så vil jeg godt prøve at dumme mig

når du nu ikke vil/har mulighed for at dræne og isolere udvendig
så vil det nok være en god ide at gøre ligesom i en kælder
ikke at det løser dit problemn med fugt men kan afhjælpe/afskærme for det
du kan smøre en gang vandglas op på rå mur eller andre tilsvarende midler
derefter kan du som nogen gør i kældre 10 cm fra mur sætte en tør mur op indvendig af gasbeton
husk tagpap i bunden
og indvendig på den bruge isolering og bruge lægter af stål der skal også være min 5cm imellem
tørmur og isolering

den gamle maling skal lige fjernes først.
imellem den gamle mur og nye gasbeton skal du have lavet en udluftning ført udenfor

jeg ved godt mit råd tager noget plads men hvis du har to garageporte ved siden af hinnanden
skulle det jo stadig være mulig at stige ud af bilen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg står med præcis den samme situation, heldigvis ikke på min ejd., men i min datters sommerhus, hvor der en garage, der ligge på præcis samme måde.
Det er blevet mig overdraget at lige fikse dette problem!

Mine tanker går lige pt på at sætte det plastmateriale man bruger udvendigt på kældervægge, nemlig med nogle knopper på, som kan danne afstand til vægges, som skal fugtsikres.
Gulvet skal i dette tilfælde også op, og jeg ville da føre disse plader ned til et dræn i gulvet.
For oven ville jeg ventilere ud mod det fri, så mellemrummet ikke bliver lukket. Måske man skulle supplere med ventilation for neden evt. via et rør udefra, så der kom cirkulation. Det sidste vil selvfølgelig ikke gavne isoleringen.
Indvendigt vil jeg bruge stållægter og 100 mm isolering evt. flamingo, og beklæde dette med fibergips eller andet, som ikke suger fugt.
Jeg kan så ikke lige afgøre, om konstruktionen er lovlig, men hvorfor ikke?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej Høvlebænk!

Tak for tip.. nu skal jeg ud og måle... men selvom jeg rigtig nok godt kunne stige ud til den ene (anden) side, så tror jeg slet ikke at jeg kan få bilen ind hvis der ryger 10+10+5cm + isolering.. :-)

Kanske det bare må blive som det er, eller at jeg i stedet drøner en luft-luft varmepumpe op derude, som kan kæmpe med frosten, eller omstrukturerer hele indretningen, og laver det om til en én-bil's-garage, med et dejligt langt værksted.

Hej KTM!

Også tak til dig for at lufte dine idéer, men den med drænet i gulvet er nok desværre heller ikke en mulighed her.. da jeg så skulle hive belægningssten op, og banke betongulvet op lige for foden af de mange m3 jord, og det tør jeg ikke.. Min nabos hus er ret stort, og jeg er bange for at det kommer "tættere på" hvis muren, der holder jorden, ikke har gulvet at stå på :-)

Måske skulle jeg i første omgang prøve at varme op derude til vinter, og så mærke på væggen hvor kold den egentlig er, og lave lidt fugtmålinger... for den er jo i sig selv isolerende med de hulrum den har, måske ikke ret meget i forhold til det optimale, men den er jo også dækket af jord, hvorfor der sikkert ikke er så koldt igen på dens yderside... Nå.. man skulle nok ha været bygningsingenør

:-)

Tak igen, og rigtig god weekend !

Mvh Kspr

Mvh
Du kan ski da altid lave en dobbelt carport til øserne

jeg har nu aldrig forstået hvad mors dyt skal i fars værksted

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

He he, mors dyt holder skam helt ude på vejen.. garagen er forbeholdt mine elskede gamle vrag :-)

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også