Niveaumåler, regnvandstønde

Hej.

Vi kan nok alle blive enige om, at sådan en grøn 200 liters tønde fra Onkel Harald ikke er universets kønneste ting at se på. Vi overvejer i hvert fald stærkt at gemme vores bag noget krydsfinér, malet i samme farver som vores hegn/skur.

Men så bliver det jo også lidt svært at se, hvor meget vand vi har tilbage - skal der danses regndans eller ej?

På den gamle tønde, som desværre ikke overlevede vinteren, havde vi boret et hul i oversiden af taphanen og sat et stykke gennemsigtig slange i, som sad op langs siden af tønden. Så kunne vi aflæse niveauet på den, i princippet. Der var bare lige den detalje, at den blev fyldt med alger, så succes'en var overskuelig

På version 2.0 overvejer vi en totalt lavteknologisk løsning - en pind, stukket i en flamingoklods og så op igennem låget (med en gennemboret træklods til at styre den).

En simpel, effektiv og ligetil løsning, der ikke kan mislykkes... men hvorfor gøre det nemt, når man nu har eliten af danske Gør-Det-Selv'ere lige ved hånden?

Derfor efterlyses: Den sjoveste / mest kreative / mest omstændige måde at få vist niveauet i en regnvandstønde

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køn er den dæleme ikke...

Derfor prøver vi også at gemme den bag haveredskaber, stiger og cykler

Hanen øverst til højre er for at lede overløb ned i faskinen under tønden - der hvor vandet fra nedløbsrøret ellers endte. Taphanen i bunden er med lynkobling forbundet til den røde hane nederst til venstre, så hele skidtet kan gemmes bort, når vejret bliver til save/male udendørs et par sammenhængende fridage

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hvorfor lave det nemt når man kan lave det svært. man kunne jo tage en plc styring og lave en programmering så man kunne aflæsse vandstanden på pc. så ville du også blive fri for at have tønden til at stå fremme da den nu kan graves ned i jorden og derved blive skjult.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
jeg vil godt være med her på Albinos tråd !! jeg har også igennem en tid tænkt over en måler....
pind med flamingo er også min løsning...... hvis ikke der kommer en god en her på tråden !

hmmm den med PC opkobling vil passe min nørd-personlighed..... men den skal så være trådløs

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg har også tænkt på en eller anden løsning så man kunne se hvor meget vand man havde tilbage. Min løsning var at koble 2x1000 liters beholder på nedløbsrøret så man ikke skulle bekymrer sig om hvor meget der er tilbage
Men ellers så vil jeg da mene man burde kunne tage et hærdet glas rør og forbinde til tankene (ligesom den gennemsigtige slange) og så lejlighedsvis rense for alger.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Der skulle ikke være nogle problemer med at lave pc opkobling trådløs det er kun et spørgsmål om hvor stor ens tegnebog er men dog vil jeg tro at der vil gå 100 år inden at det vand man har samlet er tjent hjem igen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Du kunne stille tønden på en ældre vægt,og så lave en ny måleskive til den som viser liter... :-)

Kunne man ikke bruge en måler til en olietank, de vist ikke så dyre..? eller virker den ikke med vand ?

Eller principet med målepinden, men bare ført ud ved siden af taphanen, via en slange nederst i tønden til et rør med en pind der viser liter. 

og en sidste lidt tosset ide, lav en flyder, med en snor i, der er monteret til en pil, som viser liter på ydersiden af din inddækning af tønden. for at pilen går tilbage skal du have en fjeder eller lignende.. men det skjuler du jo alt sammen på bagsiden af inddækningen, så kun pil er synlig.  - skal den være synlig fra din computer, er det bare at lave den så stor du kan se den derfra

Jeg vil følge med her, så jeg selv kan få noget smart måling på min egen tønde endag...!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
ja den med pc løsning kunne tiltale mit luxuslegeme men så skal der både være regnmåler
niveuomåler og forbrugsmåler på + styring til hvor vandet skal bruges
skal det være luxus så skal det dælme gøres rigtigt uden hæmninger man skal jo tænke
på praleværdien overfor naboen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

http://www.snegleforum.dk/shop/redekasse-fuglehus-med-304p.html?gclid=CNLe8O6K1aECFYSD3godPFw6Jw
Samme princip som her. Brug istedet kameraet til at holde øje med vandstanden i din tønde.


Hej
Du kunne jo forbedre, metoden med den klare slange, ved at komme en flyder (rød plast kugle eks.) i slangen, så er vandstanden mere tydelig.

mvh jens
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også