Træbeskyttelse af lærketræ

Hej
Jeg er ved at beklæde, min nye carport med lærkeklink, hvad vil være den bedste form for træbeskyttelse?
Den skal være sort eller meget mørk grå.

mvh jens
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er lærk jo beskyttet fra naturens side, så det er nok ikke så kritisk, men jeg har da personligt gode erfaringer med Gori. Kan ikke huske nøjagtig hvilken type det var, men har malet adskillige kilometer klinkbeklædning i malemaskine.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Skrevet af Koludabyg på 15 maj 2010 18:13
Klinken skal nok selv blive sort hvis ikke du behandler den mod skimmel.

Umiddelbart ville jeg nok male dem med sort transperant træbeskyttelse, så bevarer du noget af træet struktur men får det sorte look du gerne vil have.

Det lyder fornuftigt, har du gode erfaringer, med bestemte produkter?

mvh jens


Hej Jens

Vi vil anbefale dig at grunde med GORI 11 og derefter træbeskytte med GORI 100 Advance, som du kan få tonet i lige netop den farve du ønsker. Sort (Kulsort) er dog at finde blandt standardfarverne.
For at opnå det bedste resultat, er det vigtigt at bunden forberedes korrekt - derfor bør du behandle mod skimmel med GORI Fjern Belægninger og evt. afvaske overfladen med GORI trævask.
Selvom du ikke kan se skimmel på træet, kan det godt være inficeret.

Har du yderligere spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os på 39579450 alle hverdage mellem kl. 13 og kl. 14.
God arbejdslyst!

DYRUP & GORI-eksperten

www.dyrup.dk

det er da næsten synd at bruge penge på lærk, hvis det alligevel bare skal gøres helt sort. så kunne man jo lige så godt have valgt en almindelig trykket klinke.

et alternativ til de moderne midler er jo at "go natural" og give den trætjære. afhængig af tjæretypen og mængden af olie du kommer i kan du få den meget mørk, grænsede til sort.
Annonce
Det er næsten spild af penge overhovedet at benytte lærk til beklædning, det er mildt sagt overvurderet hvad holdbarheden angår og må erkende at jeg hellere selv ville smide penge efter trykket, som sikkert holder væsentligt længere end lærken.
Hej
Grunden til jeg valgte lærk var udelukkende pga. prisen, jeg fik 70 m2 (dækkende) for 5000,-kr
Jeg er nu ikke så bekymret for holdbarheden, sokkel med lecablok i top, og godt fri af jorden, og med en hæderlig træbeskyttelse, burde det vel holde en del år.

Jeg har ingen planer om trætjære...

Det bliver nok en gang Gori, har i kommentare til indlæget fra Dyrup, eller lyder det som en ok fremgangsmåde?
Det lyder OK det Dyrup har foreslået dig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også