Cellesten til facade

Hej

 Har egentlig tænkt mig at mure facade i cellesten. De er billigere end massive sten og de isolerer nok også lidt bedre. Men, kan godt huske at sådan nogen kunne frostsprænge, hvis der kunne trænge vand ind ved fugen..
 Nogen siger de aldrig ville bruge cellesten andre mener det er noget pjat.. Hvis man er omhyggelig når man murer kan det så ikke undgåes at der sker frostspringninger.
Hvad mener i ?

Måske har i  nogle fif, hvis jeg bruger cellesten, så jeg undgår frostspringninger..

mvh
777
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg har for 14 år siden, bygget en tilbygning, til mit hus, i cellesten, der har ikke været antydning af problemer.

Det var røde maskinsten...

 

mvh jens

Jeg ved ikke om det er mig, men det man sparer på stenen sætter man ikke lidt det til i mørtel. Det ryger jo delvist op i stenen. Og helt billigt er det jo ikke. Set udfra et genbrugsperspektiv er de heller ikke at foretrække. Jeg har selv en tilbygning med sten med 3 huller i hver.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jo man bruger mere mørtel når det er cellesten, men om det ligefrem udligner prisforskellen på cellesten og massive sten ved jeg ikke. Det er rigtig nok at cellesten lettere kan frostsprænge. Om man skal vælge cellestenen synes jeg kommer an på hvor huset/tilbygningen ligger. Et hus der ligger ud til åben mark vil altid være mere udsat end huse der ligger i ly af træer, huse osv.
Udsatte bygningsdele som en skorstenspibe eller sålbænke/rulskifter under vinduet bør dog altid kun mures i massive sten.

Ok. Der er så ikke decideret nogen advarsel om at bruge de cellesten. Godtnok.
Jo. det er godtnok ud mod vest, ingen læ,men der er en god udhæng på huset. Hvad nu hvis man sørger for at de yderste huller i cellestenene er fyldt helt op med mørtel. Vil det ikke kunne eleminere problemet, da der jo så ikke kan trænge vand ned i et hul fyldt med mørtel , eller kan der det ?...

Hvor meget cement skal der blandes i mørtel. 1 til 7 eller hvad ?

Ang. genbrug.
Jeg er ved at fjerne en eksisterende bygning. hvor der er brugt cellesten. Celle og celle er måske så meget sagt. Der er en masse 10 mm huller i stenene. Nok en tidligere version af cellesten. Det er en stald bygning fra sidst i tresserne. Der er godtnok brugt cement mørtel. Men, jeg kan nu godt få dem hele ned og få dem renset over en gl. ribberadiator. (den rasper mørtel af) De sten vil jeg så bruge til indermure/ vægge.
En cellesten ( maskinsten) koster 2,10 kr + moms hos den lokale tømmerhandel. 

mvh
777
Cellesten eller massivesten spiller ikke en rolle idet man påbegynder opmuring omkring marts-august til facaden for der er mindre risiko for frostsprængning. Sker det før eller efter er der en risiko for frostsprængning. Men hvis du brugte massive kunne du jo mure hele året rundt uden at der sker noget ;E

Blandnings forhold til opmuring er 1:10

Du bruger kun 1:6, 1:7, 1:8 hvis du bor tæt ved kysten idet havsalt i luften kan ødelægge fugen

Sex er godt, Sex er sundt, I lændgen gør det ondt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis