Nyt rørsystem

Hej

Jeg har et et-plans hus på 133 kvm med fjernvarme, som jeg skal til at ændre mit et-strengsanlæg, da det er defekt og for dyrt, til enten et 2 strengsanlæg eller et anlæg hvor hver radiator køre via alu-pex rør ud i mit bryggers til en fordeler....hvad det end hedder?. Jeg har haft besøg af 3 vvs folk som siger vidt forskellige ting 
Derfor ønsker jeg at vide følgende:

-Hvilken af de ovenstående løsninger kan rent energimæssigt bedst betale sig?
 Bruges der mest vand i 2 strengsanlægget, fremfor hvis hver radiator leddes ud til en fordeler ved min fjernvarmeunit?

- Hvad er mest korrekt at føre alu-pex rør direkte op til radiatorventilen og monterer det  eller skal det gøres nede i min krybekælder på de nye 1/2" rør der så kommer ned fra hver radiator? 

-Er der korrekt at jeg uden problemer kan genbruge mine helt nye et-strengsventiler i det 
  nye system?

Håber nogen kan hjælpe mig af med denne hovedpine?

Mvh

Nio
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke VVS'er men har dog været med til at lave en del nye anlæg i ældre huse. Dog centralvarme, ikke fjernvarme.
Jeg tror ikke der er nogen energimæssig forskel på om det er et 2-strengssystem eller et stjernesystem, hvis ellers det er isoleret fornugtigt.
Jeg ville helt klart skrotte det gamle rørsystem helt og så lave et stjernesystem OG føre alupex helt frem til radiatorer. At koble på de gamle rør i krybekælderen synes jeg lyder lidt fusket.
Om du kan genanvende dine nye ventiler ved jeg ikke.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

For det første, så vil det nærmest ruinere dig, hvis du kører et-strengs på fjernvarme. Dette skyldes, at man ved de fleste fjernvarmeværker afregner efter kubikmeter. Og der er et rasende stort flow i et-strengede anlæg.

Om du så laver fordelerrørs system (det du kalder "stjernesystem") eller om du lægger to hovedrør (fremløb og retur) er underordnet - princippet er det samme. Dog lyder det som om du relativt nemt kan komme til dine radiatorrør i kælderen. Hvis det er tilfældet, så vil jeg nok vælge en fordelerrørsinstallation - altså fordelerrør i fyrrummet, og så ellers to alu-pex'ere til hver radiator (frem / retur). u skal så bare være klar over, at du får en mængde synlige rør i kælderen, to pr. radiator.

Du kan roligt koble alu-pexen til de jernrør, der går gennem etagedækket. Det kan faktisk være en fordel. Husk at alu-pexet er et ret blødt rør. Og hvis det står ubeskyttet op til radiatorerne, så skal der ikke meget til, før det ser træls ud (bøjet og skævt) med mindre du trækker det i et stift føringsrør.

Mht. radiatorventilerne, så er gennemløbet i en et-strengsventil væsentligt større end i en ventil til to-strenget drift. Hvis du vælger at genanvende dine et-strengsventiler, så bør du montere "Radi-trim" på returen fra radiatoren. Ellers risikerer du at lukke vandet for varmt ud, hvilket kan medføre en ekstraregning fra Fjv-værket.

Du er velkommen til at slå på tråden, hvis der er noget du vil have uddybet.
Send en PB, så får du et nummer.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Tak for svaret det var lige det jeg havde brug for :-) Ja det er meget dyrt i fjernvarme og derfor skal det laves om. Med hensyn til at føre pexen helt frem var min vvs´ers argument at så havde man ingen samlinger i krybekælderen. Hvis jeg skal bruge et stift føringsrør står det så løst på gulvet eller findes der noget der passer sammen med pexen?

Tror jeg skifter til 2 stregns ventiler syntes jeg har læst det et sted at der findes nogen der er bedre til fjernvarme er der nogen der kender til dem?

Mvh

Nio
Om du vil have samlinger i kælderen eller ej er en smagssag. Da du kan komme til dem, er der ikke noget lovmæssigt, der forhindrer det.

Ang. samlinger, så skal du tænke på en ting: Der findes to typer samlinger til Alu-pex, enten med omløber og skærering (som til alm pex) eller presskoblinger. Presskoblingen kræver specielt værktøj, men er mindre og pænere. Komperssionssamlingen (omløberen) kræver ikke noget, du ikke har. Men omløberen er ret stor, hvilket ikke vil være pænt, hvis du vælger at føre Alu-pexen op til radiatorerne.

Dækrøret hænger enten fast på omløberen (dækrør type 1)- men viste type passer IKKE på Alu-pex omløbere, eller står i en roset på gulvet (dækrør type 2). Personligt ville jeg vælge type 2, da det er lakeret fra fabrikken, og kan stødes op mod omløberen. Type-1 er i øvrigt rå når det leveres, dvs. du skal selv male det.

Mht. termostater findes der mange fabrikater, der kan bruges. Mit valg ville enten være TA eller Danfoss. Du kan få begge i de fleste online butikker.
 
Danfoss termostatventiler med forindstilling og følere til Danfoss

TA termostat med forindstilling og føler til TA Hvis du vælger TA, så husk nøgle til forindstillingen. Du skal kun bruge en nøgle, uanset hvor mange termostater du monterer.

Om det er det ene eller det andet fabrikat er en smagssag. Jeg foretrækker TA, da selve føleren er væskefyldt, hvor Danfoss er gasfyldt. Det giver en hurtigere reaktion, og bedre regulering. Samtidig er den fjeder, der åbner selve ventilen kraftigere i TA, end i Danfoss. Det betyder bla. at TA ikke sidder fast efter en lang (lukket) sommer.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Hej Jps

Jeg er ved at indkøbe de stumper jeg skal bruge til ovenstående opgave, som vi skrev om i maj måned. I den forbindelse har jeg brug for nogle råd! - jeg har gulvarme i badeværelset som består at et kobberrør hvor returvandet fra mit gamle etstrengsanlæg løb igennem. jeg har adgang til fremløb og returløb under gulvet og vil gerne koble alu-pex på, men skal derfor have en ventil evt. med termostatføler. Hvilken ventil ville du anbefale? -og hvor ville du placerer den? -på fremløbet eller returløbet? - under gulvet tæt på gulvet i en krybekælder eller ude ved fordelerrøret i et bryggers 8 m væk så man kan justere den oppe?

Derudover har jeg en "slynge" i min fjernvarmeunit som sender vandet rundt engang til hvis det er for varmt kan jeg lade dette system være som hidtil eller skal der ændres å det også?
 

Med Venlig Hilsen

NIO
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også