Regnvandstønder

Hej Gruppe

Jeg har købt 3 af de grønne regnvands tønder sidste sommer på 200 liter., nu her efter den hårdel vinter kan jeg se de 2 af dem er frost sprængt, er det noget skrammel man køber idag eller kan man ikke få noget der kan holde uden at det skal koste en formue, jeg troede faktisk godt de kunne tåle det, da de er koniske, det virker som om plastiken er lavet at noget billigere plast end låget og foden,
Hvad er jeres erfaring?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm jeg har 2 stk der begge har været bundfrosne i vinters?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok det har også været en hård vinter, jeg tænkte bare, hvis man skal købe nye rimilig tit er der jo intet sparet
Vores, som blev købt i '04, røg også her i vinter. Intet kan holde til den langvarige frost, vi oplevede, dyr eller billig plast er underordnet.

Den søndag, hvor vi smed vores på genbrugen, kom der 3 mere af slagsen, alle frostsprængte. Der er kun én ting at gøre, sørg for at der ikke står vand i den, når frosten sætter ind.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af Rentojohn på 14 maj 2010 22:13
Ok det har også været en hård vinter, jeg tænkte bare, hvis man skal købe nye rimmelig tit er der jo intet sparet


Annonce
Det kan da godt være, der i kroner og ører på privatbudgettet ikke er sparet meget, men hver gang tønden er blevet fyldt, har vi sparet 200 liter rent drikkevand (planterne vil også hellere have blødt regnvand) og rensningsanlægget har haft 200 liter mindre vand, der skal renses.

De 6 år, den gamle tønde holdt, vil jeg tro vi har samlet mellem 10 og 20 kubikmeter vand op. Med dagens vandpris er det 350 - 700 kroner sparet. Så er de 150 kr + et par haner givet godt ud...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

20 m2 så er det nok mere 1K i har sparet.. Men det er jo ikke kun prisen... Vi har 2 tønder og jeg nyder at jeg kan vande lige så længe der er vand i dem, uden at skulle have den der.. UHHHH det koster resurser og sikkert også co2 - jeg er jo en slem dreng når jeg drejer på hanen og tømmer grundvandsreserverne.

Og så nyder jeg er der endnu ikke er kommet en eller anden afgift på regnvand..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er klart hvis min tønde havde holdt i 6 år ville jeg også være ligeglad med at købe en ny, nu har jeg kun samlet 500-600 liter ind det halve år, så mit regnskab ser ikke for godt ud, men jeg deler jeres fornemelse af det er godt for planter og miljøet og det er det rigtige, men det jeg kan læse ud af det er den nok skal holde lidt længere tid, det er det jeg gerne ville høre fra andre.
Vi samler kun regnvand fra taget på vores redskabsskur, cirka 4 kvadratmeter, i den store 200 liters. I år har vi så også 2 x 60 liter i drivhuset, som tager de 6 kvadratmeter tag, der er dér. Men den store tønde kan på en normal dansk sommer forsyne os med vand til alle vores udendørs planter henover hele sæsonen. I dag har vi fået 70 liter foræret ovenfra (7 mm på 10 kvm), så er lidt lørdags-regn ikke så skidt endda...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

I øvrigt - hvis du skal have en tønde, der ikke frostsprænger, skal du kigge efter en stor udgave af dem, vi bruger i drivhuset:

De kan holde til at blive fyldt med saltsyre, og holder tæt, selv hvis de smides ud fra 5. sal. Men de koster også kassen. Jeg mener, vi gav på den skæve side af 200 kr for hver af de to 60-liters i Metro.

P.S. Det er jordbærplanter til venstre i billedet, de er allerede i gang med at blomstre, så om en lille måneds tid er der guf

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis