Gode ideer til sommerhushaven

Hej,

Jeg skriver her fordi jeg har haft suverænt gode oplevelser herinde og simpelthen fik reddet mit køkkengulvsprojekt med hjælp herindefra.

Jeg håber meget at der er nogen, der kender lige så meget til hvordan man laver en dejligt hyggelig have i et sommerhus. Der hvor jeg har et sommerhus er jorden meget sandet. Der har været mange træer på grunden som jeg har fået fældet, så derfor er der mange gamle trærødder under overfladen som gør det svært for tingene (selv græs) at vokse. Jeg lægger en tegning og nogen billeder ved, så I kan se hvordan den ser ud.

Grunden skråner mod syd, men afsluttes med en høj på ca. 4m. til et tog. Den eksisterende beplantning er vist på skitsen.

Min drøm er følgende:

At skabe en hyggelig og idyllisk have med masser af små kroge og siddepladser. Meget gerne blomster, men det skal helst ikke være for krævende med pasningen. Skuret tættest på huset vil blive fjernet.
 
Efter min smag mangler der noget terrasse på den sydlige side af huset til aftensolen. Jeg ved ikke om det er bedst at fortsætte med fliser eller om det vil være godt at lave noget i noget i noget vejrbestandigt træ. Desuden overvejer jeg også om der skal være terrasse på hele den østlige side af huset – evt. helt op til de andre fliser. Der er dog i dette område to faskiner samt en tendens til at der er meget vand når det regner.

Hvad angår former, så er jeg mest til det buede og ikke så meget til de rette linier. I den sydligste del af haven (ved bålpladsen) står der nogen træer, som jeg har tænk mig at beholde – både for skyggen og for fuglelivet.

Jeg er spændt på hvad I kan finde af gode ideer for jeg er ved at løbe tør.

På forhånd tak.

Inger

/Inger

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg synes ikke rigtig at den ville hæfte billederne på, så jeg prøver lige igen. Øverst et billede fra sydsideb af huset taget mod syd. Det næste er fra vest mod syd og det sidste er østsiden - også mod syd.

/Inger

Nå, der er åbenbart ikke rigtigt nogen der har budt ind med noget.
Ideer til hvordan det kan komme til at se ud,- tja... Altid lettest når man selv står der, og selvfølgelig an på personlig stil osv.
Er man til græs, bede, træer, blomster osv osv. Personligt er jeg ikke vild med græs, det skal slåes alt alt for ofte! Ukrudt o.lign kan man luge når man synes eller lægge flis på en gang om året. Så jeg forsøger selv at minimere mine græs arealer til et areal hvor jeg synes det er overskueligt. Selv er jeg meget til sten og buede linier også. Lidt inspiration kan du måske finde her på kolonihave siden, hvor der ligger masser af havebilleder http://www.voreskolonihaver.dk/photo

Hvad angår rødderne. Har selv gamle rødder fra 4 graner (fældet), 1 bøgetræ og et andet granlignende træ liggende indenfor et meget lille område, hvor jeg med tiden gerne vil havde bede, blomster osv. Men det er sgu umuligt at grave der!!! Så min løsning bliver nok, at jeg smider 20-30 cm ny jord henover det område på et tidspunkt og laver et stendige. Så er det da i hvert fald til at grave blomster ned der

Du kan også lave nogle højbede ud af træ, sten o.lign de steder hvor du ikke kan komme i jorden. Hvis det er græs du vil havde, kan du jo kører 4-5 cm jord ovenpå det gamle græs, hvis det har problemer med at gro og så så en helt ny græsplæne

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for ideerne. Jeg ved godt at det ikke lige er en opgave, der er til at overskue via billeder og beskrivelse på internettet.

Jeg tror måske at jeg vil forsøge mig med ideen om højbede og måske også med at få smidt noget ekstra jord ovenpå græsplænen så den måske kan blive lidt pænere.

Billederne er rigtig fine og gode til inspiration. Jeg vil bruge lidt tid på at kigge på dem og se, hvad det kan give.

/Inger

prøv at låne Dalby s bog på biblioteket der hedder drømmehaven
og der er også et pa andre der af de mere generalle der har et par gode forslag

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er en opgave, som er meget svær at tackle pr. blog. Jeg vil umiddelbart anbefale dig at kontakte haveselskabet og få en af deres konsulenter ud - de laver ofte nogle super forslag til få penge. Tjener sig hurtigt ind i forhold til at købe forkerte planter - eller skulle til at lave noget om!

Græs trives under normale forhold fint i sandet jord - og også bare med 1-2 cm jord ovenpå stubbe. Tror du skal kigge godt på den store birk, du har i plænen. Den snupper så meget vand, at de fleste nyplantninger inden for dens "leveområde" vil få en lang og hård start.....

Du kan også starte selv med pen og papir - skrive dine ønsker op (vær konkret), tænke over hvor meget tid du vil bruge på pleje af haven - også om 10 år - og også huske at indregne anlægsøkonomi/-ressourcer. Hvor er den fremherskende vindretning, hvor er solen (og hvornår), er der krav til "ugenerthed". Oftest vil opholdsarealer kun kunne placeres få steder, når man tager alle variabler med i ligningen ;-)
En sommerhusgrund skal, som jeg opfatter den, være relativ vedligeholdelseslet - og kunne tåle at stå "urørt" i flere uger ad gangen. Jeg tænker umiddelbart "hyggekroge" afgrænset af f.x. lave bøgehække, vedligeholdelsesfrie staudebede, evt. et område med "blomstereng" og nogle rhododendronbede - kunne nemt etableres "ovenpå" de gamle stubbe. Bunddække som f.x. vinca eller vedbend vil rangere højt på listen også.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis