Ændring af et-strengs anlæg

Hej

Jeg har et et-plans hus på 133 kvm med fjernvarme, som jeg skal til at ændre mit et-strengsanlæg, da det er defekt og for dyrt, til enten et 2 strengsanlæg eller et anlæg hvor hver radiator køre via alu-pex rør ud i mit bryggers til en fordeler....hvad det end hedder?. Jeg har haft besøg af 3 vvs folk som siger vidt forskellige ting 
Derfor ønsker jeg at vide følgende:

-Hvilken af de ovenstående løsninger kan rent energimæssigt bedst betale sig?
 Bruges der mest vand i 2 strengsanlægget, fremfor hvis hver radiator leddes ud til en fordeler ved min fjernvarmeunit?

- Hvad er mest korrekt at føre alu-pex rør direkte op til radiatorventilen og monterer det  eller skal det gøres nede i min krybekælder på de nye 1/2" rør der så kommer ned fra hver radiator? 

-Er der korrekt at jeg uden problemer kan genbruge mine helt nye et-strengsventiler i det 
  nye system?

Håber nogen kan hjælpe mig af med denne hovedpine?

Mvh

Nio
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har 1 strengs anlæg. da jeg købte huset sad der ventiler til alm 2 strengs. de blev skiftet til 1-strengsventiler - da der løber mere vand igennem/ de har mindre modstand for vandet. - skal dog ikke kunne sige om de skal skiftes til 2 strengsventiler, men mon ikke, side der er de 2 forskellige typer.

1 Strengsanlæg skal have en højere vandtemperatur (ihvertfald i teorien) - jeg har 60grader men det er shuntet (så den reelese vand temp er noget lavere 40grader) samt jeg kører på laveste hastighed på min cirkulationspumpe - Såfremt vi igen får meget streng frost så må jeg ændre på disse 2 parametre.


Jeg ville aldrig selv lave en skjult samling...og samle det i krybekælderen.
har du mulighed for at føre dine pexrør i væggen og så lave et udtag i væggen?

Hej

Det er kun et par steder jeg kunne rille det ind i væggen, men jeg spørger da en vvs mand sagde at man kunne føre alu-pex op gennem gulvet og direkte ind i radiatorventilen evt. med et stål rør omkring så det kunne tåle stød.

Angående krybekælderen vil der aligevel forkomme et par samlinger så ville det ikke være bedre at koble pexen dernede?

MVH

Nio
Hmm jeg ville spørge din VVS.

Kan du egentlig komme ned i krybekælderen i tilfælde det engang om 10-15 skal tjekkes eller ændres?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis