Lydudløser til blitz

Jeg har puslet med at lave en udløser til en blitz, der virker ved en lydimpuls. Planen er selvfølgelig, at lave imponerende 'high speed' billeder.


Jeg har ikke meget forstand på elektronik, så der er måske nogle der kan hjælpe. Jeg skal have noget, der kortslutter blitzen og derved 'fyrer den af'. Jeg tænker noget med en mikrofon og en thyrister (?), men ved ikke hvordan jeg lige kopler det hele sammen.

Alle råd er velkomne især plantegninger lige til at lodde efter ;-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan denne hjemmeside ikke bruges?
http://www.diyphotography.net/universal_sound_and_optical_slave_flash_trigger

Hej Hej

er altså ikke for at være på tværs  
Men hvis du vil lave billeder ala det billid du har indsat, tænker jeg
at når det er lyd det udløser (og måske kameraet) så rejser lyden
jo BETYDELIG langsommere en lys.
Så min teori er at det du vil fotografere er ovre når du blitzer
Men det er altså bare min teori og skal da også siges at jeg ikke
har forstand på fotografering eller er fysikker.
Tænkte bare lidt på lyn og tordenbrag men det er jo også større afstande
men tror det kan give problemer.
Vil da meget gerne høre om det er noget i fotografer ved noget om ?

Hilsen Jan

Til Jan: Jeg har lidt forstand på fotografering (tog endda kurser engang!) og er fysiklærer, så teorien er jeg relativt sikker i :-D

Mange bileder, som det viste, bliver taget med netop en lyd-trigger. Lyden er meget langsommere end lyset (340 m/s), hvilket er godt i denne sammenhæng, for så kan man time sit foto. Man kan således time sin optagelse sådan, at blitzen udløses, når lyden fra skudet rammer mikrofonen, netop når projektilet er den ønskede distance gennem f.eks. den vandfyldte glaskugle.
Hvis ens luftbøsse er kraftig, flyver haglet med ca. 300 m/s, så hvis mikrofonen er placeret 30 cm fra mundingen, udløses blitzen, når haglet er ca. 26,5 cm fra mundingen.

Selve optagelsen varer ikke længere end glimtet fra blitzen. Min blitz har en lysføler, som måler det tilbagekastede lys og regulerer glimtet efter det. Den 'snyder' jeg ved at bøje en lille del af blitzlyset af med et stykke alufolie direkte ned i lysføleren. Derved får jeg et MEGET kort glimt. Det er varigheden af DET glimt der afgør, hvad jeg når at få med.

Elektronikdelen er en anden sag. Det har jeg ingen erfaring med, så jeg er glad for, at jeg allerede nu har en tegning, jeg kan lave en lys-trigger med.
ok så har du jo tænkt på det.
Tænkte ikke på at det kunne være skuddet der udløste
kameraet, men synes trods alt at jeg har lidt ret i det jeg
skriver.
For du har jo regnet på hvor langt væk lyden skal komme
for at billedet bliver godt.
Så held og lykke med dit projekt, du kan jo smide nogle
billeder herind hvis det lykkes.
(og det gør det da)

Hilsen Jan
Kode1303
Normalt tages denne form for billeder i totalt mørke med lukkeren stående åben på kameraet.
Blitzen sættes i manuel så den ikke laver pre flash. man vælger så laveste energi niveau da det glimt er det korteste.

Hvilke hagldiameter og hagl vægt benytter du ?
Jeg skyder selv lidt til måls og har erfaret at projektil formen betyder meget for den måde det laver huller i ting på.

Her lige de hagl / projektiler jeg har.
fra højre 4,5mm HN sport, 5,5mm JSB exact, 6,35mm jsb exact king, 6,35 HN crow magnum og sidst et 9mm HN pistol projektil.


Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis