Carport - betonfundament smuldrer...

Hejsa.
Jeg har lige fået lavet ny carport med ”værksted” i forlængelse af (gamle revet ned og ny opsat). Gulvet er i dårlig stand – værst i værkstedet, og der er store huller. Jeg ville derfor i gang med at lappe hullerne, og fejede først og tog kompressoren til sidst for at blæse det sidste støv væk – bare trykket fra kompressoren var nok til at større stykker røg af. Jeg kan faktisk med en spids genstand meget nemt pille betonen fra hinanden. Udvendigt smuldrer den også.
Jeg havde først tænkt bare at hælde selvnivellerende beton ud over det hele, men er det ved vedvarende løsning?
Ved ikke om det ender med at det hele skal brækkes op og så laves af en murer - det lyder dyrt...
Jeg mener jo at det er en skade, som ejerskifteforsikringen skal dække. Men de siger at det er dårlig vedligeholdelse. Vi har boet her i knap 3 år, og i stilstandsrapporten er det nævnt som en ”K0 – sokkelpuds mangler”. Det er da mere end en K0 i dag – vil jeg mene.
Så hvad mener I? Er det en skade, eller er det bare dårlig vedligehold?

Hilsen Andreas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en svær en, men jeg er bange for at forsikringen vil sige at du selv er skyld i sokkelskaden da du ikke har udbedret den. Og normalt er det der er nævnt i tilstandsrapporten ikke dækket af ejerskifteforsikringen
Ejerskifteforsikringen er til skjulteskader, og ikke kendte. 1 K0 er en kendt skade.

Jeg ville nok se på hvordan det praktisk muligt gan lade sig gøre at få regnvand væk fra soklen, da det ud fra billederne ser ud til at være sværet at komme til at pudse soklen. Eller er det billed med drypnæse under en dør?

Men under alle omstændigheder skal du have 10-20cm jord af langs soklen og så pudse den med 1:3 blanding i 2-4cm tykkelse, og efter 1-3 dage kommer du sand eller grus ned langs så der er et tyndt lag som dræn, og så fyld resten af jorden tilbage.

Den bedste løsning med gulvet vil være at skifte det
Men hvad skal det kunne holde til, for skal i "bare" gå rundt og have noget stående, kan det godt bare trækkes over med engang selv nivilerende gulvspartel, men det er næsten lige så dyrt som selv lægge nyt gulv.

Jeg håber at der er andre der måske ved bedre
Og kan komme med mere positive oplysninger eller billiger løsninger

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming
Mange tak for den udførlige forklaring.
Jeg snakkede lige med en murer i dag. Han mener heller ikke der er noget at komme efter forsikringsmæssigt, da den sokkel/underlag er lavet i 1980.
En ”K0” er kosmetisk. Det har jeg læst som noget der ikke skulle udbedres, og jeg har derfor overhovedet ikke tænkt at der skulle ”puds” på… Hvad det så end er.
Så K0 er ikke en skade/fejl, men bare noget der ikke ser pænt ud (i mine øjne) – derfor mener jeg at huset er fejlbedømt og at forsikringen skal dække. Men de er ikke nemme at danse med.

Dit forslag med regnvand vil jeg få set på og ordnet snarest. Selvfølgelig skal den ikke stå i vand, og området er fugtigt i forvejen. Så det tager hårdt.
Billedet med drypnæsen er ikke i nærheden af nogen dør. Det du kan se er væggen af værkstedet.

Der hvor gulvet er værst er inde i værkstedet. Så det skal bare bruges til opbevaring og til at gå på. Mureren sagde i dag, og han ikke ville anbefale mig at hælde selvnivellerende beton ud, da det nok kun ville holde i 3 år når underlaget er porøst.
Jeg var i XL byg, hvor vi regnede ud at jeg skulle bruge for 1500,- ca. Hvis jeg bruger alm. beton kommer til at koste 150,-. Jeg har dog prøvet, og resultatet var ikke pænt. Det flækkede da det var tørt og var alt andet end jævnt. Men havde heller aldrig rørt ved beton før.

Mvh
Andreas
Det kan jo så være at gulvet er støbt direkte på jorden, uden sand eller fugtspærre under, og så har det holdt i 30 år, det er da ret flot.

Hvis du er heldig kan du finde en der kan hjælpe med at støbe et nyt gulv, og tager du regnestykket 1500 - 150=1350,- til div. udgifter (frokost+middag+drikkervarer) og så have et ny støbtgulv der kan holde i mindst 30 år mere

Men hvis du primer det gamle gulv, kan det måske holde mere end de 3 år med selv nivelerende.

Ellers kan du lægge fliser, de giver et godt fast gulv

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis