Velux vindue, dampspærrekrave, lysningspanel og gips

Hej,

Jeg er meget i tvivl om rækkefølgen af opsætning af dampspsærre, gips, dampspærrekrave til Velux vindue og lysningspanel til Velux vindue.

Ifølge monteringsvejledningen til lysningspnael...

http://www.velux.dk/SiteCollectionDocuments/V-DK/Monteringsvejledninger/LSB_LSC_Mont.vejl_450956-0309_maj09.pdf

... skal man på side 3-6 skære nøjagtigt ud til lysningspanelet. Og på side 7 skal man isætte dampspærrekraven.

Men hvis man gør som jeg havde tænkt mig (og som jeg læser det i vejledningen): dampspærre - gips - udsavning - saver man jo den "normale" dampspærre i stykker og hvorledes fæstner jeg dampspærrekraven til den "normale" dampspærre??

Havde evt. tænkt at man kunne sætte det første lag gips på og så save præcist ud. Derefter kunne man så både montere dampspærrekrave samt "normal" dampspærre (uden på første lag gips) og så montere det sidste lag gips og til sidst montere lysningspanelet når der er spartlet og malet.
 
Håber nogle har et par tips.

På forhånd tak

PS: dampspærre er noget fa.... har skabt 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fører din dampspærre på væggene henover vinduet i første omgang. Herefter skærer du et diagonalt kryds i dampspærren til hvad der svarer til hjørne/kant af noten i vinduet. Herefter monterer du dampspærrekittet til Velux'en efter anvisningerne (husk at få klemt klæberen helt i bund i noten). Efterfølgende skal de to folier sammenføre med mest muligt overlap (dog maks. 15-20 cm.) og tapes med en godkendt dampspærre tape (ex. den blå fra Dafa). Når du taper er det yderst vigtigt, at foliefladerne ligger plane mod hinanden - der skal være mindst mulige vulker. Når dampspærren er ført forsvarligt sammen, monterer du gipsen, og skærer denne til udvendig notkant på vinduet (vinkel ned fra vinduet). Herefter har du det hul i gipsen som det færdige tilsætnings kit fra velux passer til.

God fornøjelse :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hov - glemte helt - mht. top/bund i lysningen, så afhænger din tilpasning af gipsen her af den type tilsætning du har valgt. Med/uden bundstykke osv. Husk også at kittet tilader iso mod toppen, så gipsen skal gå længere ned.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for hurtigt svar.

ok så jeg montere dampspærre som normalt inkl. velux kraven.

Dette skal dog gøres således der er plads til at save ud i top og bund jf. billede 6 i monteringsvejledningen. eller ville du montere gipsen præcist første gang så der ikke skal saves ud - altså i top og bund?
Tilskær såvidt muligt gipsen præcist i første omgang - det er aldrig godt at føre en sav op ad en dampspærre. Du kan altid afmontere en plade igen hvis du skulle forregne dig på noget - det er straks sværere at afmontere folien.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også