Hvordan undgår jeg saltudtræk

Hej,

Jeg overvejer at gå i gang med at renovere kælderen. Der er pt. en del saltudtræk fra ydervæggene diverse steder, sandsynligvis fordi den er uopvarmet og det har den været i ca. 70 år :-)

Jeg ville rigtig gerne pudse ydervæggene og male dem - det er støbte vægge. Rummene skal anvendes som almindelige opholdsrum (kontor o.l.) så jeg vil sætte varme på 18-20 grader.

Jeg har hørt om et eller andet vidundermiddel af pudsemørtel, som kan "absorbere" saltudtrækkene - Er der nogen der kender dette ?

Jeg havde desuden tænkt mig at dels male gulvene med 2-komponent maling samt installere mekanisk udluftning.

Hilsen
Mogens

<p>Hilsen<br /> Mugge</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et sådan vidundermiddel findes desværre ikke.

Slatudtrækkene kommer af fugt, givetvis ude eller nedefra. Den hårde vej er at sørge for at fugt problemet forsvinder inden du går videre. Orker du ikker, er der ikke andet at gøre end at leve med det og give kælderen en god overhaling en gang i mellem, og sørge for at der luftes godt ud.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


http://www.skalflex.dk/side5233.html

Jeg har gode erfaringer med dette. Ind til videre har det holdt fugt væk fra mine kælder-indervægge i et par år. Billigt er det ikke, især ikke hvis du bruger det til at pudse med. Jeg nøjedes med at pudse med alm. mørtel og efterfølgende svumme væggene to-tre gange. Evt. afslut med vandskuring.

Hvis du smører noget vandtæt på gulvet skal vandet jo væk på anden vis - og det vil nok forsøge at komme væk via væggen. Du kunne evt. overveje klinker i stedet.

Den optimale løsning er jo nok at dræne udvendigt, men så længe du ikke skal bruge rummene i kælderen til overnatning og længere ophold synes jeg at det er overkill - med mindre du kan gøre det selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
varme=fugten går ud afhuset , kulde = fugt går ind i huset (inkl salte)....så ud over at lufte ud er varme også en del af løsningen - det går dog mod alle energi råd.....bedste er at lave omfangsdræn og isolere vægge + gulv og derefter sørge for opvarmning/udluftning.
Du behøver dog ikke den helt store tur før du tester løsningen med varme - jeg går ud fra du har en eller anden varme kilde i kælderen...
Det er relativt simpelt at teste over det næste år - sørg for at der konstant er 22 grader og godt med luft cirkulation - du kan med fordel også sætte en affugter til at køre i kælderen - den bruger ca. det samme i strøm som et køleskab ( 800 kr/år) og strømmen bliver omdannet til varme - derved slår du 2 fluer med et smæk (mindre fugt + mere varme) - du skal dog ikke regne med at en affugter kan give et varme tilskud som batter for at få fugten til atvandre den rette vej - dertil skal der bruges mere energi (= penge)

Jeg har selv en lille kompressor basseret affugter som jeg købte i silvan for ca. 500 kr - den kan nemt hive 4 liter ud af et tilsyneladende tørt rum i døgnet....meget effektiv sag også har hydrostat så man bare kan indstille hvilken given luftfugtighed man vil have...men husk dine salt udtræk kommer ikke af fugten i luften, de kommer fordi fugten vandre ind ad og ikke ud af - du skal derfor have varme i rummene for at stoppe saltene
Opstigende fugt trækker salte fra jord og bygningsmaterialer ind og krystaliseres på overfladen. Nogen gange er tegnene så tydelige at man kan se områder omkring elektriske installationer være særligt udsatte, det er fordi væske i bevægelse har en statisk ladende effekt på omgivelserne. I stedet for omfangsdræn som er en bekostelig affære er der andre løsninger. Men vogt dig for hajer i markedet. At konstatere opstigende vand i en væg er ikke helt lige til. Et Protimeter måler kun overflade og der skal mange målinger til og en erfaren tekniker til at tolke målingerne som opstigende fugt. Den sikreste måde er at bore prøver i væggen og bemærk helt ned til gulvniveau og udtage prøver. Service besøg er dog bekostelige, men vil du have en varig løsning og en vedvarende prisstigning på dit hus er det vejen. Forskellige aggregater kan bremse den opstigende fugt og med tiden og udluftning tørre væggen samt bremse saltoverfladerne. Nogle bruger elektrisk strøm og koster i drift andre anvender de naturkræfter der er væggen om via interferens. Jeg foretrækker sidstnævnte fordi driftsprisen er 0 kr. de øvrige kan betyde op til 5% større el regning, og så er valget mellem at male hver 5 år og en varig løsning lidt ligemeget. Aggregater der stopper "kapilær osmose" er mellem 30-50.000 kr. Den jeg har som favorit er Biodry som koster 6.000 Euro og dækker 100 kvm. den kan lejes og om ikke så længe erhverves med en finansieringsordning på afbetaling. Det er iøvrigt også det mærke som har en af de mest omfattende analyser af væggen før man overhovedet installerer produktet. I øvrigt er det lille og diskret, samt veldesignet og der skal ikke trækkes strømkabel til det. 
Ved ikke hvor langt du er med projektet, men hvad du end gør, får du problemer i fremtiden. Den opstigende fugt kommer tilbage, specielt når vi har så vådt og fugtigt et forår som vi har haft i år.
Skalflex kan jeg på ingen måde anbefale dig - i folkemunde hedder det - Skal-af-flex og det er hvad der vil ske over tid.

Prøv at tal med Kalk.dk i St. Heddinge - er der nogen der kender til dig problem så er det dem. Hør hvad de har at sige om dit problem. 

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Høkeren skrev den 04-07-2021 12:46:27

Ved ikke hvor langt du er med projektet, men hvad du end gør, får du problemer i fremtiden. Den opstigende fugt kommer tilbage, specielt når vi har så vådt og fugtigt et forår som vi har haft i år.

 Nu er det jo også kun 11 år siden Muggenzza startede arbejdet, så han værdsætter sikkert dit råd!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også