værksted til mc

Jeg går og pønser på at opføre en slags kombineret redskab/værksted til min mc og hvor den kan stå godt hele vinteren.
Synes imidlertid at de hytter man kan købe færdige bliver for dyre så jeg søger lidt erfaringer her inde fra så hvem har nogen gode ideer ??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Du skal tænke lidt over, hvad du vil ofre på evt. varme - og hvad kravene er til fugt!

Til en alm. MC ville et godt ventileret værksted efter min mening være super - man kan isolere vægge og loft let og evt. også gulv, men alene etableringen af et naturligt luftskifte vil sikre, at der ikke dannes kondens og maskinen vil derfor have det godt.

Skal det være et arbejdsværksted om vinteren - og evt. med en dyrere mc, skal der isoleres godt og etableres en varmekilde. En thermostat-styret varmeblæser kan gøre meget relativt billigt - og kan hurtigt lave "arbejdstemperatur" når man skal arbejde derude.

Når du har besluttet dig, kan du på nettet finde rigtig mange konstruktionstegninger - og så kan du blot designe det efter dine behov.

Min erfaring er, at du ikke kan gøre det meget billigere pr. m2 end de "færdigkøbte", men du kan få en væsentlig bedre materialekvalitet og konstruktion.
Til en MC-garage ville jeg indbygge et par ekstra kraftige spær, så du har mulighed for at løfte maskinen i vejret. Langt federe at stå/sidde på en stol, når der skal pudses og poleres.

Mvh.

Jan R.
Og byg nu ikke for småt, som jeg gjorde!
Der skal være allermindst 1 meter fri hele vejen rundt om maskinen + plads til filebænk osv.
Porten skal også være rigelig stor. Tænk på at du skal skubbe den baglæns, og det skal ikke være op ad bakke.
Sørg for god isolation i vægge og loft.
Læg plastic under betongulvet, så du ikke får jordfugtigheden op. Så skal der nok blive tørt og rart.

Med venlig hilsen
ktm

 

S*****, B******, H***** N*****, J**&F** etc har alle billige carporte på tilbud henover året. Den koster under 2000,- og måler 3x5 meter (mener jeg).. Det er nogle tynde pinde med akryltrapez over, men man kan bruge det som skelet for noget mere. Jeg har kort overvejet at investere i et sæt selv og så beklæde det efter ønske.

Jeg har endnu ikke regnet efter om jeg selv kan købe tilsvarende materialer billigere.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

det er de pæneste carporte, som er på fotos. Virkeligheden er en anden. Lur konstruktionen af og lav den af ordentlige materialer.
Til Ulrik: Et godt råd er, at lave den bredere eller længere end du faktisk ville. Nu har du mulighed for at lave hylder og skabe til tasker, hjelme, handsker og tøj. Og sæt et vindue i porten!! Jeg vil foreslå at du køber et sæt solfangerpanel til ventialtion af rummet. Cyklen tar ingen skade af frost, men fugt er ikke godt. Når dig og naboen skal sparke dæk, har du en oliefyldt el-radiator og to pils.

 

I vores tidligere hus byggede jeg et værksted på 25 kvm og 20 kvm carport i træ. Med fladt tag. Startede med fundament og punktsokler og 220 mm gulvisolering og afløb i gulv. Selve skelettet blev bygget i 4x4 og 2x4, masser af vinkelbeslag og kamsøm, så er der plads til 100 mm isolering i vægge og 200 i loft. Ind med en gasvarmer og den er fjong.

Køb vinduerne brugt i plast inden, så kan du lave skelettet så det passer til vinduerne.

Beklædning var 1 på 2 i tryk, ligesom alt andet var trykimprægneret og blevet malet året efter.

Brugte omkring 20.000 på projektet. Så kan du regne nedaf i kvm pris
Jeg siger da mange tak for jeres indlæg og hælder nok til den metode Møllerværkstedet har anbefalet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også