justering af motorhælding i forhold til skrueaksel på volvo penta md 17

Vi er den lykkelig ejer af en Albin 25 med en Volvo penta md 17.
ved bestemte omdrejninger går skruen i resonans, der er monteret ny skrue, black jack og stævnrørsleje.
Vi har fået at vide at det er motorens hældning der skal justeres i motorophængene.
er der nogen der har erfaring med dette.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der da sikkert. Men kort fortalt skal din motor være i line med din skrueaksel. Derfor skal din flange kobling adskilles og de 2 halvdele skal møde hinanden 100% og de 2 flader skal være absolut parallelle, og motorophængene er det eneste, man kan justere, og det skal absolut laves med båden i vandet, og meget omhyggeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mange tak for dit svar. Nu har jeg tjekket det som du beskriver, flangerne står 100% mod hinanden. jeg kan se at motoren er kilet op med en skive i hver side bag til.
Skal jeg prøve mig frem med at kile den op eller hvad.. Hvad med motorophængene kan det evt. være dem??
Har du tjækket flangerne med et søgerblad evt på o.10 mm
hvis det er iorden kan det sagtens være et eller flere gummiophæng der er dårlig

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Flangerne er iorden  det samme er motorophængene. jeg overvejer et mellemleje, måske det kan tage lidt af resonancen.
Hej
Jeg har selv en albin 25 med md 17 motor
og der er ikke mellemleje så det burde ikke være det der er problemet
er akslen lige
og er skruen ok

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Annonce
hej hitman
tak for dit svar.
Skruen er ny og akslen er lige blev målt for 2 år siden i forbindelse med at vi fik ny skrue og stævnrørsleje på.
før vi fik ny skrue var det slemt med resonansen. Nu er det ved et bestemt omdrejningstal at den gør det. Det vi sørger for når vi går ud fra havn er så hurtigt som muligt at komme over det punkt så er der ingen problemer. Jeg har prøvet at træde med foden på skrueakslen så kan jeg næsten få lyden væk. Jeg kan lige oplyse at det er også når vi bakker med båden at den gør det. det er selvfølgelig møg irreterende at sejle med da vi ellers er meget glade for vores Albin. har du nogle forslag???
Hej

Nu ved jeg godt at det er lidt sent at komme med gode råd, men når du retter motoren op så starter du medens båden står på land. Du får lavet en konus som har samme hulstørrelse som din skrueaksel og som har en udvendig stigning så du kan få den tynde ende af konussen ind i dit stævnrør (du skal have pakdåsen af), så retter du motoren op så der er maks 1/10 millimeter gab i mellem flangerne. Så er sikker på at motoren står korrekt i forhold til stævnrør og du er også sikker påat skruakslen centrerer i stævnrør. Når så båden kommer i vandet kan du jo for en sikkerheds skyld lige kontrollere opligningen, selvom det nu ikke burde være nødvendigt, da glasfiber både er så stive, at de ikke giver sig når du går fra land til vand og omvendt.

Mvh Finn
Prøv evt at sætte et måleur på akslen så tæt på gearet som mugligt
nulstil uret og løft i akslen der bør ikke være over 0.15 mm slør
og prøv det samme ved black jacken

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
hej finn, er dit vrøvlefilter defekt ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi har også overvejet et mellemleje, har læst et sted at såfremt der er over 1,5 m mellem stævnrørsleje og gear så anbefaler man mellemleje eller hvad.................?
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis