Stenhegn af kampesten

Nu er græsplænen sået og næste store projekt er i gang.

Jeg har fået samlet en masse kampesten, store som små, og skal nu have lavet et hegn af disse.

Der hvor stenene skal være er der ca. 75-100 cm niveauforskel fra plænen og op til fortovet. Jeg har gravet en rende til stenene og fået lavet en hældning på ca 20 grader ind mod jorden til fortovet (der er 50 cm. jord fra fortovet til den kommende slutning af stenhegnet).

Jeg er noget i tvivl om, hvordan de første sten skal sættes:
1. Skal jeg begynde i hjørnet med en stor sten?
2. Skal jeg begynde forenden af stenhegnet og så arbejde mig hen mod hjørnet?
3. Små sten eller store sten i bunden?

Kom endelig med al jeres knowhow

Martin
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan huske jeg engang har set en udsendelse med Søren Ryge, hvor han får professionel hjælp til opbygning af et stendige, men kan ikke umiddelbart finde det på Dr.dk.

Ellers tror jeg du bare skal tage det stille og roligt og hele tiden finde de sten der passer bedst sammen. Det er ikke et spørgsmål om store eller små sten, men både og. Du skal ikke "tvinge" en sten til at ligge ordentligt, men finde den sten der passer det pågældende sted.
Om du starter i den eller anden ende tror jeg er ligegyldigt, bare du starter for neden ;-)

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg er for så vidt enig med Kermit idet det er hensigtsmæssigt at sætte hele den nederste række først, så man kan rette den ind i sin fulde længde før der kommer sten ovenpå.

Optisk gør det sig bedst, hvis de største sten er i bunden. Men der bør derudover være en jævn blanding, så man undgår at få vandrette linjer i bunden som man så ikke kan holde når man kommer højere op. Som frøen skriver gælder det om at få stenen til at passe så sammen som muligt. 

Har du gjort dig overvejelser som diget skal fyldes med stenplanter eller om det skal stå "rent". Hvis ikke der er ønske om bevoksning bør det overvejes at bagfylde med grus iblandet lidt cement, da det vil stabilisere konstruktionen og sikre mod at vand og frost medfører for store sætninger og udvaskninger gennem diget.

En yderligere sikring mod vand vil være at lægge et reelt dræn bag stenene.
Hehe, jeg tror du har fat i noget der "bare du starter for neden" .

Stendiget skal stå "rent" og jeg har sat lidt rionet op mod jordvolden sammen med noget plantedug??? Planen er så at fylde stabilgrus iblandet cement ned mellem rionet og kampesten.

Når nu der skal være en hældning på 15-20 grader, skal jeg så rette gruset af i bunden, for at få hældningen fra starten af eller skal stenene bare plantes i jorden og så bygge ovenpå, for at få hældningen?

Jeg ville sætte det så linien holdes hele vejen op, uden knæk. Det vil sige, at hældningen begynder fra nederste sten.
Udover at jeg synes det synsmæssigt er pænest tror jeg også det er det mest stabile.
Annonce
Hej start med hjørnet det er klart det nemmeste og det er altid de største sten nederst.. og hullerne imellem stenene må ikke være større end en knyttet næve, der skal være dræn bagved hvis højden på muren overstiger 1 meter. Det var ihvertfald sådan vi skulle lave dem da jeg var i lære... her er et link til noget vejledning http://runeberg.org/havebrug/2/0405.html

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Det er da en meget informativ side du har der Stig

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming

Om ikke andet er sproget da hyggeligt.... minder lidt óm dengang da farfar var ung :p

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Tak for det Stig

Det var da en ældre lærebog du der har fundet frem, men den er ganske god.

Jeg synes det er meget svært at få startet rigtigt og lagt stenene ordenligt.
Der er ca. 75 cm fra bund til top og min rende er 45 cm bred. De sten der skal nederst er ca 40-50 cm brede.
Hej Martin
Jeg ved godt hvad du mener, der er kun øvelse og tid der kan få tingende til at glide, det er heller ikke uden grund at sådan en mur snildt kan koste 1000 kr pr. m2 at lave....

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis