Svejse Pallegafler?

Hej.

Jeg har fået et par pallegafler forærende. Frontskovlen på min graver kan dog ikke umiddelbart afmonteres, og desuden ville gaflerne ikke passe alligevel.

For at få gaflerne til at fungere ville jeg være nødt til at svejse et par beslag på hver gaffel, samt på fronskovlen på graveren.
Normalt ved jeg, at det frarådes at begynde at svejse i pallegafler, men disse gafler er kun 120 cm lange, med 50 mm tykkelse, og er sat til en kapacitet på 2200 kg. Jeg skal max laste en 6-700 kg på gaflerne, og skal i øvrigt ikke bruge dem til dyrebart gods. Blot til at flytte rundt på lidt brænde, haveaffald og sådan.

Jeg havde tænkt at svejse et par 20 cm brede og ret kraftige u-profiler, på gaflernes bagside, således at disse profiler ville passe med skovlens top- og bundkant. I u-profilerne ville jeg montere 2 bolte i hver, til at klemme sammen om skovlens kanter, og tillige lade to kæder løbe på bagsiden af skovlen, påmonteret kædestrammere, der ville holde et træk bagfra på gaflerne. Håber det gav mening.

Da det er kæderne der løber bag skovlen der ville tage den største belastning, og u-beslagene bare ville være der for at holde gaflernes retning og højde, ville jeg ikke nødvendigvis skulle svejse med sindssygt høj varme. Jeg ville dog alligevel langsomt forvarme gaflerne op til en 3-400 grader, før jeg svejser, og lade dem køle langsomt ned (ved at pakke svejsestederne ind i isolering).

Jeg ligger inde med alle materialerne, og jeg har ikke intentioner om at bruge særligt mange penge på projektet, da jeg ikke reelt har brug for gaflerne, men blot ville nyde at have dem som supplement.

Tror i at det ville skade gaflerne meget at svejse lidt i dem?

Ps. kan det lade sig gøre at svejse en knækket gaffel sammen, hvis man vil acceptere at styrken halveres? Dette er blot et teoretisk spørgsmål.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet en montering i en A-bom, som man bruger til at hægte alle mulige forskellige arbejdsredskaber op i?
I sen sammenhæng bruger man monteringer med splitbolte
Hvis du ikke kan lide tanken om at svejse i pallegaflerne, var det måske en ide at lave en mulighed med splitbolte.
Det er lidt svært at komme med endegyldige forslag, når ikke der er noget visuelt at holde sig til!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Det er godt nok længe siden, du har lagt dit spørgsmål ud på siden.
Er de lavet??
Hvis ikke, så skal du ikke fortvivle. Jeg har været med til at lave nogle MEGET lange gafler, der var knækkede. De blev skærpet op og svejset sammen med den rigtige svejsetråd. Du skal ikke bruge ALM. så krummer de bare. Der skal ikke meget varme til.

Dem jeg var med til at lave, knækkede dog igen:: Men det var kommet i klemme under kanten til en stor stålhal.

PS: Styrken på gaflerne blev ikke reduceret.

Har du flere spørgsmål er du velkommen.
Læs Mærsks indlæg

Hvis det  skal kunne godkendes, skal det laves af en som har de rigtige papire...

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis