Tikkeri ved opstart.

Hej alle sammen.

Min getz cdri fra 07 har en vane med når man starter den tikker den de første ca. 3-4 sekunder. når det er varmt i vejret er det en alm. tikken men når der er koldt under en 6  - 8 grader sys jeg det lyder som en i hvert fald hård tikken men nok ikke decideret bankelyd. den har sådan set gjort det siden den havde gået ca. 50.000 men sys det lyder højere og højere. nu har den gået 125.

Tænker at det nok er de hydrauliske løftere og at hvis det var et leje ville det blive ved i længere tid eller måske slet ikke forsvinde. tror heller ikke det er en knast der er slidt da den trækker fint går jævnt i tomgang og ikke ryger eller noget. der er motorolie på op til max mærket. Har tænkt på om det kan være en fejl i motorstyingen så den måske tændingsbanker en lille smule når den starter?

men vil gerne høre andres mening.

skal jeg være urolig?

mvh. søren Hansen

Søren Hansen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren..
Jeg tror ikke du har grund til at være nervøs, tror du har fuldstændig ret i din analyse.. Jeg har haft samme problem, har løst det ved at skifte til en tyndere olie, så olien ikke er så tyk under opstart. Selvf. efter aftale med min mekanikker..

Mvh Jan J
Tak for jeres svar.

er glad for vi har noget nær samme analyse.

med hensyn til den tyndere olie har den altid kørt på 5-w30 i en periode mobil 1. og der gjorde den det også. kom dog til at snakke med en hyundai mekaniker og hans erfaring var at deres motorer kørte bedst på 10w-40 eller 5w-40. dette var hans erfaring fra 2 forskellige hyundai værksteder han havde været ansat på.

så nu kører jeg med en 5w-40 shell helix til dieselmotorer der fint overholder de normer den skal og lidt til. i teorien har den jo også samme tykkelse som 5w-30 når den er kold.

men i hvert fald tak for jeres indlæg.

mvh. Søren

Søren Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis