Slidlag , blanding hvor meget.

Er ved og støbe gulv 50kvm . bliver støbt  med støbemix og cement 4-1. og så 3 cm slidlag som jeg vil blande af  Støbe-grus 0/4 og cement .Men hvad er blandings forholdet. på slidlaget., og hvor mange kubik støbegrus skal jeg bestille hvis det skal dække 3 cm over50 kvm.... Sidst men ikke mindst.  Hvor vådt skal støbemixen være nå den smides på og hvor vådt skal støbegrusen -være
Er ved og støbe gulv 50kvm . bliver støbt  med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Cementen løber ikke rigtig nogle steder hen. Når der blandes vand i får du en cementpasta der limer de enkelte korn sammen i tilslagsmaterialet. Så den synker ikke, eller løber ned i bunden.
Og nu har jeg fundet min materialebog frem, så i kan få det helt præcist mht. mængde af vand i forhold til styrke.
Selv om man ikke har brug for det lige her og nu, er det jo rart med lidt viden.
Citat fra bogen kommer her: Forholdet mellem vand og cement kaldes v/c-tal, vand-cement-tallet. Dette tal skal være mindst 0,4.
Dvs. til 10 kg cement skal anvendes 4 liter vand. Denne vandmængde er nødvendig, for at cementen netop har vand nok til en fuldstændig hydratisering. Bruges mere vand, vil dette medføre, at der fremkommer en tyndere cementpasta med en mindre lim- eller kitevne.

Dette svar på en meget gammel tråd og en meget lignende spørgsmål i en anden tråd får mig til at bede admin. se på om det ikke skulle ligne skjult reklame. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skal selv tilat støbe et gulv på 50 m2 og tænker jeg vil bruge 04 vasket gruse helt fra bunden 1:3 eller 1:4 kan man ikke det, så slipper jeg for klaplag


Du kan sagtens slippe for klaplag selv om du bruger den fine støbemix. Det bliver alt for dyrt i cement hvis du alene vil køre med sand. Når du får kørt med pudsebræt så trækker du vand og sand op i overfladen så den kan fint blive glat. Fordelen ved at støbe ad 2 omgange er at det er nemmere at ramme højde og jævnhed når man har et tyndere lag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis