Konvertering til diesel-elektrisk drift

Findes der mon en erfaren motormand, som kan bidrage kvalificeret til følgende udfordring?

Min makker og jeg har netop anskaffet en Schat-Harding FF34 fritfaldsredningsbåd, som vi skal bruge i forbindelse med en bådekspediton i Nordvestgrønland i 2013. Vi ønsker at ekspeditonen skal være CO2-neutral og vil derfor bl.a. modificere den nuværende motorinstallation, så vi både kan sejle med diesel- og elmotor (den eksisterende SABB 30 HP motor kan angiveligt køre på B100 miljødiesel, og elmotoren skal primært have energi fra sol og vind).

Vi har identificeret en egnet elmotor fra Asmo Marine http://www.asmomarine.com/2005/asmo_uk/pdfs/Asmo_Marine_THOOSA_7000-HT.pdf
og skal nu have fundet en måde, hvorpå kraften fra såvel dieselmotoren som elmotoren kan overføres til bådens propeller. Jeg har vedhæftet et billede, som viser den nuværende kraftoverførsel.

For den interesse det måtte have, er der her et link til en tilsvarende båd http://www.schat-harding.com/bilder/service/P3110197.JPG.

På forhånd tak for hjælpen.

Flemming


Meget kan svejses med pind!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor gøre det så kompliceret når det nu er det område i skal hen
jeg går ud fra at den gearkasse har en fristilling= neutral
så er det da bare at svejse en skive på med to sideflanger rundt langs
kanten hvor i der skal løbe en kilerem over til skiven på
en elektromotor der løsnes og strammes efter samme princip
som generatoren i en bil , i stedet for bolte så brug på svejdst håndtag
på bolte og møtriker
hvis kileremmen springer eller flosser er det jo bare at skille
aksel og gearkasse ad ,for at påsætte en ny kilerem

det går garanteret mindre istykker end den moderne elekstriske
tingest du havde tænkt dig og så har i plads i kufferten til et par stykker
uden det vejer noget
og hvis i laver vandrings muligheden stor nok på opspændingen til
elmotor er den givne lændge på kileremmen ikke kritisk så er det nemmere
at skaffe en der passer ude på lars tyndskids ødemarker
i en snævervending kan et sammensplejset tov andvendes

hvis i vil have elmotor lige over så montere lidt højere end gearkassen
en afmonterbar bjælke som i montere en saksedonkraft på til at hæve og
sænke elmontor inden i fastspænder den hvor den skal være, såfremt i ikke
mener i har kræfter nok til at give tilspænding nok på kileremmen
ude i kulden
den anden ende af elmotor skal selvfølgelig være hængslet omkring
en aksel monteret et fast punkt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er ihvertfald noget, som skal klarlægges, vil i lade gearakslen køre med, og især, kan den tåle det ? Hvordan smøres den?.
En del gear smøres af oliepumpen i motoren. Hvor meget får elmotoren at trække på p.gr.a. modstanden i gearet. ?
Samtidig skal i regne med en ikke så stor mulighed for remopstramning, med mindre i i får monteret nogle lejer på akslen, som kan ta' det træk, som lejet i stævnrøret slet ikke er egnet til at optage.
I kan montere en fast remskive på akslen, og lade koblingen være på elmotoren, så kan remmen jo bare køre med.
Spørgsmålet er vil elmotoren gøre modstand, hvis den trækkes med. og kan det undgås, hvis der pilles ved  ledningerne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej i kan jo osså købe en el motor til skibe og monteret den og sætte en generetor på enden af motoren så den lader på batteripakken mår der ikke er nok fra solsellerne /vindmølle så det er i prinsippet som en hybrid bil og som de gammel disel el buser
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Høvlebænk, Lynæs og Renek

Tak for hurtige svar.

Høvlbænk: Vi overvejer både en manuel løsning og en elekromagnetisk løsning. Du har helt ret i, at man ikke skal tage noget kompliceret med til verdens ende. Vi regner med at have en batteribank på 1600 Ah, så der skulle være nok til flere timers el-sejlads med moderat kraft. I så fald kunne vi godt orke at tage "hatten" af maskinen og spænde remmen op. SABB motoren har en gearkasse med frem, neutral og bak, så man kan godt sætte gearet i neutral og lade el-motoren tage over.

Lynæs: Tanken er, at kraften fra el-motoren skal overføres til skrueakslen efter at dieselmotoren er sat i netural. Der vil så, som du bemærker, være dele, som kører rundt inde i gearkassen, mens diesen er standset. Jeg ved ikke, om smørringen i så fald er tilstrækkelig, men det kan Frydenbø i Norge eller Nordsaab sikkert svare på. Når gearet er sat i neutral, kan man forholdvis ubesværet dreje propelleren rundt med hånden. Det er en rigtig god pointe du har m.h.t. at stabiliseren skrueakslen med ekstra lejer. Selvom el-motoren kan "rampes" til at tage forsigtigt fat, er det enorme kræfter, der overføres. El-motoren er i øvrigt indrettet således, at den genererer strøm, hvis den trækkes med rundt af propelleren - f.eks. vedd sejlads under sejl.

Renek: Din pointe er præcis den samme, som Asmo Marine gør gældende. Sælg SABB'en og monter en Thoosa 7000HT el-motor og en Fischer Panda marinegenerator. Måske ender det med det, men når vi nu har den der SABB med få timer, som oven i købet kan køre på B100, så vil jeg foretrække at beholde den. Hvis vi kan få løsningen til at virke, har vi samtidig redundans på hovedmotoren, og det lyder jo betryggende, omend det måske er overkill.

Endnu engang tak for jeres input. Jeg er fortsat modtagelig for gode råd og idéer :-)

Flemming

Meget kan svejses med pind!
hej jeg så i siste uge en seglbåd med elmotor og han hade en lille en cylender motor på størelse som en puck maxi med en genretor den var ca 30 cn lang og ca 20 cn bred og elmotoren var som du satte to dybe terlerkner sammen han hade plaseret 6 batteripakker nede ved kølen han var kommet fra sverige falkenberg og til århus uden at have motoren startet og uden sejl kun for elmotor allene så jeg er ved at spare sammen til det samme system
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
bare et lille indlæg, akkumulatorer har en ganske lille virlningsgrad i kulde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
I kunne jo også montere en remskive og et friløbsleje enten før eller efter geearkassen.
René: Min makker og jeg fik demonstreret en Thoosa 7000HT i en 40 fod sejlbåd forleden. På ca. to sekunder kan motoren levere fuld kraf, og så skal man holde fast i et eller andet ;-). Man kan gå fra fuld kraft frem til fuld kraft bak p få sekunder, og så hverken larmer eller lugter den. http://www.asmomarine.com/2005/asmo_uk/pdfs/Asmo_Marine_THOOSA_7000-HT.pdf

Lynæs: Er opmærksom på batteriernes ydeevne (eller mangel på samme)under kolde forhold, men vores båd er synkefri, og der er således 25 centimer skum mellem yderskrog og indersiden af det påtænkte batterirum. Det kan dog godt være, at vi skal overveje, om man skal kunne opvarme rummet. Vi forventer at bruge AGM batterier.

J. Håndstad: Jeg er ikke bekendt med brugen af et friløbsleje, kan du forklare det lidt nærmere?

Meget kan svejses med pind!
Et friløbs leje monteret i remhjulet hvis dette er monteret på akslen mellem motor og gearkasse,vil bevirke at når motoren(dieselen)kører er der ingen træk på remskiven til el motoren,men når dieselmotoren er stoppet vil el motoren kunne trække uden at dieselmotoren bliver trukket med,samtidig kan i bruge gearkassen til frem/bak.
Dette kræver naturligvis at der også er det samme arrangement mellem dieselmotoren og gearkasse
Det er ikke et kugleleje,og skal altid monteres i forbindelse med et sådan.
Lejerne kan ses hos JENS S.
Interessant - det vil jeg lige tjekke op på.

Meget kan svejses med pind!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis