Hjælp til tilslutning!

Hej

jeg vil høre om der er nogen der ved om det kan lade sig gøre at tilslutte bilhøjttalere til en almindelig god gammeldags forstærker?

"Folk der keder sig har enten for meget fritid eller for lidt fantasi"

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kan du bare gøre. Der er jo også tit store forstærkere monteret
i biler, så gå du bare igang. 

Hilsen Jan

Højttalere er højttalere, så i princippet kan du koble enhver almindelig højttaler til enhver almindelig forstærker.

Nu er Verden jo ikke så sort og hvid, der findes snart mange forskellige højttalere, dem til PC med jack-stik, passive, som hører til et sæt surround, aktive osv. osv.

Men en helt almindelig bilhøjttaler, en helt almindelig passiv højttaler, som du køber i et sæt á 2 for 300 kr i T. Hansen, den kan du sagtens koble til en stue-forstærker og få lyd ud af. Du skal bare være obs på, at en bil-højttaler normalt er 4 Ohm, de fleste stue-højttalere er 8 Ohm.

Så du kan koble et enkelt sæt bilhøjttalere til din forstærker i stuen, men ikke mere. Hvis du bruger almindelige stuehøjttalere med 8 Ohm, kan du koble 2 sæt til.

Der er en meget teknisk forklaring til det, den vil jeg ikke komme ind på her.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

tusind tak for svarene.. det vil jeg helt sikker kaste mig ud i.. hvis man har en bil-subwoofer til? er det samme princip?

"Folk der keder sig har enten for meget fritid eller for lidt fantasi"

Ja.
Men du skal være opmærksom på impedansen. bil højtalere fremstilles med latterligt lave impedanser fordi det er dyrt at hæve spændingen i en bil. Det kan godt være din stue forstærker brokker sig over at skulle trække en bil højtaler / subwoofer med en impedans på under 4 ohm. 4 ohm skal den kunne klare. men 1 eller 2 ohm kan den nok godt finde på at brokke sig over.

Jacob
det kan du godt men du skal have bilhøjttaleren i et kabinet ellers vil de ikke lyde af meget Favorit højttaler

CILEA Højttaler


Favorit højttaler  [URL=http://www.cilea.com]CILEA Højttaler[/URL]

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis