Dimension af betondæk

Hej

Så har jeg sat skovlen i jorden under det betondæk, som nu er væk, og det var positivt at finde et TYKT lag stabilgrus, det er noget nemmere at grave i end ler
Før jeg graver for meget skal jeg have fundet ud af hvor dybt jeg skal i. Jeg regner med følgende opbygning: 

  • Jord/stabilgrus
  • Afretningsssand
  • Sundolit 2 x 150 mm
  • Beton med armeringsnet og pex-slanger til gulvvarme samt en del 30-40 mm plast rør til gennemføring af varme, når jeg når til de tilstødende rum. Er 100 mm nok, eller skal vi op i 120 mm ????
  • 5-10mm til nivellering med spartel
  • 4-5 mm undergulv
  • 22 mm parket

Til overkant afrettet sandlag: 300+120+10+5+22 = 457 mm under gulvniveau (med 120mm beton)

Skal betondækket i øvrigt laves flydende, når der lægges varme  i det ? Jeg regner med under alle omstændigheder at lave kantsisolering ud mod fundamentet på den udvendige mur.
Rummet måler godt 3.5 x 5 meter. Jeg regner med at en varmekreds er passende.


MVH Leo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
opbygningen er god nok , og 10 cm beton er fint
se om du kan lave det så du ikke skal bruge så meget spartel til opretning , med det lag du foreslår koster det en hel bondegård , normalr kan man klare det med 1-2 mm i gennemsnit
gulvunderlager er på 3 mm ( ikke tykkere ) og et 14 mm parketgulv til svømmende gulv ( 22 mm er ikke så godt til det når der er gulvvarme )
Jeg ville lave det 12 cm når der skal varmeslanger m.m. i.
Tror ikke du kan nøjes 1-2 mm afretning på råbeton men som bredker skriver så forsøg at lave det så plant som muligt.
Tak til jer begge to :o)

MVH Leo

Jeg glemte lige: Skal dækket laves flydende ??

MVH Leo

Ja betonen skal være flydende og den skal vibreres/komprimeres.
Annonce


Det jeg mener er om betondækket skal være flydende, dvs støbes med en strimmel isolering op mod andre bygningsdele, så ekspansion pga opvarmning/nedkøling ikke ødelægger resten af huset...
Dækket jeg har brækket op var sammenhængende i hele stueetagen og dermed ikke flydende, men det var så også uden varme. Nu laver jeg varme i etaper og får dermed nogle dæk under hvert rum, som enten kan støbes sammen eller kan laves som adskilte 'øer'.

MVH Leo

Aha troede du mente om den skulle være jordfugtig...

Jeg ville bruge kantisolering alle steder. Det skader i hvert fald ikke.
Fint, tak for hjælpen

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også