lejeskift + sporing

Jeg søger hjælp på dette site, fordi jeg har lige haft min Polo 1,4 16v år 2000 til rep på et værksted, jeg har fået skiftet den venstre forhjulsleje, som aftalt, udover det så har værkstedet skiftet mine vinterhjul over til sommer hjul for ca 14 dage siden, samt skiftet mine gamle sommer dæk ud med nogle helt nye for 4 dage siden.

Spørgsmålet er så da jeg henter min mil efter leje skift igår, får jeg at vide, ( uden de har kontktet mig) at mit rat sad skævet og sporingen på min bil var helt skævt, ville jeg ikke have bemærket det under kørsel, samt hvis det er rigtigt det de siger burde det så ikke være opdaget under dæk skift, ville bilen så ikke køre skævt, eller bremse skævt, samtidig fik jeg at vide at når det ande leje skal skiftes ville de skille det ad på en anden måde, for mig lyder det som de ikke har helt tjek på hvad de laver, men jeg er ikke særlig bilkyndig, så hvis der er en som kan forklare mig lidt om det kan være rigtig det de fortæller, samtidig var han meget hurtig til at fortælle mig at jeg kun skulle betale han netto pris for opretningen af bilens sporing, det er ikke noget han selv har gjort.

På forhånd tak.

tallene kommer her

før just efter just

Toe

Venstre -0.29 000

Højre -0.30 001

total -0.59 001

setback

Venstre -0.06 0.37

Højre +0.31 0.38

drift -0.37 000

resten ser fint nok ud


John

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De har nok set på dækkene og fundet at de var slidt skævt, formentlig på indersiden.
Den toe out, som målingen viser, er meget voldsom, uden at jeg i detaljer kender noget il WV. Det resultat målingen viser efterfølgende ser meget rigtigere ud.

Du bør kunne mærke, at vognen kører mere retningsstabilt, med den nuværende indstilling.

Umiddelbart lyder det som om værkstedet har handlet korrekt.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm
Tak for dit svar, men der er ikke slid forskel på mine dæk, det er derfor at det undre mig, og hvor meget skal dækkene have kørt før det kan ses, for mine sommer dæk de gamle har kun kørt ca 5000 km, men blev skiftet pga for meget støj, (billige dæk som var monteret da jeg købte bilen sidste år)
 men er det noget som værkstedet kan mis justerer under reprationen,?for jeg kan ikke mærke forskel på bilen køreegenskaber efter justeringen, og er det ikke noget der bliver tjekket til syn, mange spørgsmål :-)

John

Skrevet af cervelo på 08 maj 2010 14:16
Hej ktm
Tak for dit svar, men der er ikke slid forskel på mine dæk, det er derfor at det undre mig, og hvor meget skal dækkene have kørt før det kan ses, for mine sommer dæk de gamle har kun kørt ca 5000 km, men blev skiftet pga for meget støj, (billige dæk som var monteret da jeg købte bilen sidste år)
 men er det noget som værkstedet kan mis justerer under reprationen,?for jeg kan ikke mærke forskel på bilen køreegenskaber efter justeringen, og er det ikke noget der bliver tjekket til syn, mange spørgsmål :-)


Om det er det dårlige forhjulsleje eller sære dæk, der var årsag til støjen er svært at sige.
Om der er skævslidning eller ej på dækkene er ikke nemt at udtale sig om, når man ikke har set disse. Det kommer måske bag på mig, at det er muligt at finde så ringe dæk, at de ligefrem larmer så meget.
Udskiftningen at forhjulslejet burde ikke medføre misjustering af styretøjet, men har man været nødt til at skille forhjulsophænget helt ad, for at få det op i en presse, kan det godt medføre en efterfølgende justering.
En forkert justering af styretøjet af begrænset omfang, viser først resultat efter flere tusinde km kørsel, således at de fleste kan se dårligdommen.

Man tjekker ikke forhjulsindstilling til syn. Det er ikke "bare lige" og kan slet ikke nås inden for den afsatte tid. Højst kigger synsfætteren lige på dækkene og påtaler måske situationen, hvis det skriver til himlene, men de tal du viser, vil slet ikke give anledning til en sådan påtale,

Jeg fornemmer at du og værkstedet har talt en del forbi hinanden, men jeg er da enig i at værkstedet burde have vendt situationen med dig. Jeg har aldrig påduttet en kunde 4 nye dæk, uden først at have en aftale om det.
Men igen, hvad har I aftalt????????????????

Med venlig hilsen
ktm

 

Endnu engang tak for dit svar, du har sikkert ret i at værkstedet og jeg nok taler forbi hinanden, men det var mig selv der ville have nye dæk på, så tråden slutter nok her, og dine svar har givet mig en bedrer forståelse, for hvad der er foregået.
Tak for hjælpen
Cervelo

John

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis