LED i 12 eller 24 volt

Findes der noget LED belysning til 12 eller 24 volt DC, som er rundstrålende (altså ikke kun spot)? Og kan det dæmpes? Er LED ikke det bedste for både strømforbrug, holdbarhed (timer), og miljø (ingen kviksølv)?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Ved hjælp af linser kan man sprede lyset fra diodernes normale punktlys. F.eks. kan denne 12V MR16 spotpære udstyres med en 100 graders linse, som altså vil sprede lyset i en kegle på 100 grader: http://www.aaplus.dk/shop/12v-mr16-14w-237p.html
Til sammenligning spreder en alm. halogen pære lyset med ca. 38 grader
Hvis det stadig er for spot-agtigt til dit brug, skal du over i en pære med skruefatning som denne E27: http://www.aaplus.dk/shop/230v-e27-14w-251p.html men skruefatninger som denne, er jo beregnet for 230V, så det vil heller ikke være brugbart i dit tilfælde.
Hvis du kan fortælle lidt nærmere om hvordan/hvor du tænker lyset skal bruges, kan jeg måske rådgive lidt mere konkret.

LED er på mange områder det mest fordelagtige. Udover lavt strømforbrug og lang levetid, indgår der ikke miljøskadelige stoffer i produktionen, og farvegengivelsen er oftest meget bedre end ved sparepærer og lysstofrør. Mange mener LED er for dyrt, men sammenligner man prisen på f.eks. halogen og en tilsvarende kvalitets LED spotpære vil LED'en være billigere alene på grund af levetiden. Modsat sparepærer er diodepærer på fuld lysstyrke momentant. Det betyder at der kan monteres bevægelsessensorer på steder hvor man ellers ikke ville gøre det på grund af sparepærens lange opvarmningstid. Derved kan energibesparelsen øges ganske væsentligt. Da dioder ikke afgiver nær så meget varme som traditionelle lyskilder, vil de ikke bidrage til opvarmning af boligen i samme grad. Dette forhold er naturligvis kun interessant i fyringssæsonen, hvor denne "mistede" varme kan erstattes med sandsynligvis billigere opvarmning.

Med venlig hilsen
Nicolaj Elias Nielsen
Teknisk rådgiver

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Hvis man lige ser bort fra pris, så vil jeg også mene LED har mange gode sider. Utilstrækkelig rundstråling kompenseres ved at opsætte flere spots. Mener jeg fik at vide der skal bruges én per m2 ved 1W type, og én per 1.5m2 ved 3W type.
Jeg har opsat 3W LED's med én per m2, jeg synes det ser fedt ud, men har heller ikke nogen halogen lys at sammenligne med.

 

LED spænding er 12V-24V ,LED lys installeret som det indre transformer,Det vil automatisk skifte
Farve kan justeres,holdbarhed 》40000 timer ,ingen kviksølv

??,??

man kan i dag få LED pære som kan klare dine krav............ problemet er bare de er f..... dyre !!
de er dog meget strømbesparende i forhold til en 50w halogen !! det tager nogle år før den har sparet sig hjem

men ingen tvivl om at LED er kommet for at blive og glødetråden er på vej ud........ tid = billigere priser (som alt andet nyt elektronik)
men det hjælper jo ikke på i dag hvor du vil have lavet det

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Led er super, de er fuldt på højde med halogen og du sparer bunker af strøm, har lige lavet et sænket loft i min entre og køkken med spots og led pærer

Hvis du har plads så er GU10 sokler det nemmeste de skal bare have 230V men de fylder godt i dybden - ca. 8-10 cm afhængig af hvilke spots du vælger. Det er også muligt at få 230V led spots der kun fylder 40mm i dybden, men jeg har ikke set dem her i danmark

Hvis du ikke er bange for et lille online køb så kan jeg anbefale at tjekke ebay.co.uk (dvs. ebay england) led pærer er sindssygt meget billigere i England - ofte 1/3 af prisen i dk - du er ikke stillet lige så godt med garanti/ombytning og den slags så det er et valg, og hvis du går den vej - altid kun betale med paypal så er det sikkert

Uanset hvor du køber så skal du gå efter dem der hedder "warm white" 2800-3000 kelvin, de har ca samme farve som halogen, endelig ikke købe dem der bare hedder white og er 6000 kelvin... så snakker vi fixe lys. Du bør satse på min. 3W per spot, og gå efter dem der hedder enten 3x1W eller 1x3W dvs. enten med 3 leds eller 1 enkelt led... du kan også se nogle med 15-20-25 leds.. per spot, dem skal du gå udenom - de lyser ikke godt og ser grimt ud. 3W led svarer ca til 20W halogen, du kan få dem helt op til 7W men det synes jeg personligt bliver for meget
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kommer til at installere 12V, i hvert fald i den nye del af huset som bygges om alligevel. Det er bl.a. fordi jeg laver noget af strømmen fra solcellerne om til 12V direkte, uden om inverteren (DC-DC batterilader).

Fra denne 12V kilde (batteri) vil jeg drive diverse forbrugere. Ud over LED lys kommer der en 5V (USB) bus, 12V bus, og muligvis også 19V (diverse større udstyr som CCTV, Macbook mm).

Jeg sparer dermed at lave DC om til AC for derefter at lade alle de små trafoer til hvert apparat, lave AC om til DC igen. Derudover vil apparater på denne bus være uafhængige af lysnettet. Der kommer sandsynligvis også en lille inverter fra 12V batteriet, som kobler ind og kører de mest essentielle apparater, i de sjældne tilfælde af strømafbrydelse der er.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis