Byg selv luftcylinder

Hej -
Er der nogen der har leget med at bygge luftcylindre af simple materialer, f.eks. PVC rør ?

Jeg tænker specielt på lavt tryk med stor diameter, for ikke at risikere personskader, hvis skidtet revner.
Pga. sikkerheden ville jeg derfor som udgangspunkt begrænse trykket til 1bar.
Så kan man trække 1Kg pr cm^2 stempelareal (1bar = 1kg*cm^2).

En lille indtastning på lommeregneren giver da 50kg på 1bar, hvis man f.eks. kunne udnytte et 80mm PVC rør som cylinder.
Jeg havde også tænkt mig at forstærke bundstykke og stempel med f.eks. jernskiver, så de rent faktisk kan modstå det dannede arbejdstryk.
Måske man kunne finde noget aflagt remskive eller havevogns hjulfælg nede i de dimensioner.

Jeg mangler lidt inspiration til at komme i gang med nogle praktiske eksempler på materialer der kunne udgøre stempel og pakning.

PS : Cylinderen skal ikke arbejde kontinuerligt. Den skal bruges til at løfte f.eks. et klippebord på en plæneklipper med positionslås.

På forhånd tak.

Tak fordi du læste mit indlæg.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det bedst kan svare sig at købe en færdig. Evt. brugt. Har du en kompressor på din klipper til at skabe det fornødne tryk?
En anden ide kunne være at montere en lille hydraulisk flaskedonkraft. Betjent med håndpumpe.
Tag en almindelig cykelpumpe, og se hvordan den er lavet.
Så længe at det bare er til lavt tryk, kan det godt bruges

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak - konstruktive svar helst.
Selvfølgelig kan man købe en færdig cylinder, og så er de x antal hunde (måske tusser) brændt af.
Og det var jo ikke meningen.
Dertil skal det være sjovt.

Lufttrykket tappes fra udstødningen før lydpotten og lades op i en kasseret pulverslukker flaske, størrelse lille til auto-brug.

En cykelpumpe er uhyggeligt simpelt konstrueret, med en stålskive som bærende element for en kunstof skive med skørt, som udgør pakning.
Pakningen er bøjelig og tætner ved pumpeslag, men åbner ved træk i håndtaget.

Tak fordi du læste mit indlæg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis